با استاد محمدباقر بهبودى در عرصه روايت و درايت حديث - صفحه 440

آن سى و هفت هزار، فقط پانصد حديث در كتاب صحيح الكافى درج شده است، موقعيت خود را در خطر ديدند و با خود گفتند: اگر كسى سؤال كند و بگويد: «كار شما درست است يا كار فلانى كه تمام چهار جلد اصول كافى را در يك جلد عرضه مى كند؟» چه جوابى بايد بدهند لذا پيش از آن كه چنين سؤالى مطرح شود نام صحيح الكافى را مورد اعتراض و انتقاد قرار داده و ناشر جلد او را مجبور كردند كه آن را با نام گزيده كافى منتشر نمايد، با آن كه نام «ترجمه صحيح كافى» در تمام صفحات آن به چشم مى خورد.
كيهان فرهنگى: شنيده ايم كه ناقدان مى گويند با انتشار كتابى به نام صحيح الكافى به قداست كلينى خلل وارد مى شود، لذا مانع انتشار اين نام مى شوند.
استاد بهبودى: مگر شهيد ثانى قداست كلينى را منكر بود كه گفت و نوشت: در كتاب كافى قريب ده هزار حديث ضعيف موجود است؟ مگر آيت اللّه بروجردى قداست كلينى را منكر بود كه منتقى الجمان صاحب معالم را با تشريفات كامل طبع و نشر نمود. مگر آيت اللّه خوئى، در مقدمه كتاب معجم رجال الحديث به دشمنى با كلينى برخاسته است كه برخى احاديث اين كتاب را جعلى مى داند و دو سوم احاديث كافى را نامعتبر مى شناسد؟ كدام دانشمند شيعى را ديده ايد كه به خاطر نام كلينى از نقد احاديث كافى منصرف شود؟ نقد حديث تكليف دينى است و تمام فقهاى شيعه كلينى را تقديس مى كنند. با اين حال همه در كتاب هاى فقهى خود بيشتر احاديث كافى را به ضعف و جهالت منسوب مى نمايند. پس علت اصلى آن نيست كه اظهار مى كنند، علت آن است كه منفى بافند و هر كه چنين باشد كار مثبت را نقد مى كند.
رحمت خدا بر كلينى باد، از ميان سيصد هزار حديث فقط شانزده هزار حديث را انتخاب كرد و نام آن را كافى نهاد يعنى ما به ساير احاديث نيازى نداريم، ولى خودش خوب مى دانست كه با اعتراض مردم روبه رو مى شود، لذا كتاب خود را كه طى بيست سال زحمت در قم تأليف كرده بود، زير بغل گرفت و عازم ديار غربت شد، زادگاه خود را پشت سر گذاشت، حوزه درس و بحث قم را كه در آنجا باليده و به كسب

صفحه از 450