الكافى - صفحه 68

اين كتاب توسط يكى از برجسته ترين روات و فقهاى شيعه نگاشته شده است كه تا كنون مانند آن نگاشته نشده و در طول بيش از هزار سال پيوسته مورد توجه و عنايت خاص علما و فقهاى شيعه قرار داشته و بزرگان شيعه در منابع مهم روايى و تأليفات ارزشمند خود به آن استناد كرده اند.
اين كتاب شامل روايات پيامبر و اهل بيت آن حضرت عليهم السلام است كه در آن به علوم و معارف اسلامى به بهترين شكل اشاره شده و با ترتيبى زيبا ارائه شده است.
اين كتاب فاصله زمانى كمى با اصول معتبر و اوليه شيعه دارد كه از آنها گرفته شده و علاوه بر آن از دقت و گزيده گويى بالايى نيز برخوردار است.

سخنان علما

شيخ مفيد مى فرمايد: «الكافى هو من أجلّ كتب الشيعة و أكثرها فائدة».
كتاب الكافى از بهترين كتاب هاى شيعه و پر فايده ترين آنهاست.
شهيد اول، محمد بن مكى مى فرمايد: «كتاب الكافى فى الحديث الذى لم يعمل الأصحاب مثله».
كتاب الكافى، كتاب روايتى است كه تا كنون اصحاب و علماى شيعه مانند آن را ننگاشته اند.
فيض كاشانى مى فرمايد: «الكافى أشرفها و أوثقها و أتمها و أجمعها لاشتماله على الأصول من بينها و خلوه من الفضول و شينها».
كتاب الكافى ارزشمندترين و معتبرترين و كامل ترين و جامع ترين كتاب از كتب اربعه است زيرا بر خلاف بقيه كتب اربعه، علاوه بر فروع دين و ابواب فقه، شامل اصول دين نيز است و روايات غير صحيح و ضعيف هم در آن وجود ندارد.
شهيد ثانى مى فرمايد: «الكتاب الكافى و المنهل العذب الصافي، و لعمري لم ينسج على منواله، و منه يعلم قدر منزلته و جلالة حاله».
كتاب الكافى آبى شيرين، زلال و گواراست و به جان خودم سوگند كه همانند آن نگاشته نشده است و از ارزش كتاب مى توان به منزلت و جلال و بزرگى مؤلف آن نيز پى برد.

صفحه از 72