اُصول آل الرسول (قواعد اصول فقه در احاديث كتاب «فروع الكافى») - صفحه 279

30. رساله درباره اين كه افضلْ خواندن نمازها در اول وقت آن است، مگر در شصت مورد؛ نام سه رساله اخير را در كتاب أحكام الايمان خود ياد كرده است.
31. رساله در احوال ابن بزيع؛
32. رساله اى ناتمام در احوال حضرت عبدالعظيم و شرح احاديث او؛ نسخه آن را مرحوم سيد احمد روضاتى نزد مرحوم آقاميرزا محمدابراهيم چهارسوقى ديده است.
33. اربعين (چهل حديث)؛
34. رساله در احوال دو نفر از معمّرين (معمر مغربى و معمر مشرقى) ۱
اين سى و چهار اثر را از مبانى الاُصول مؤلف و مقدمه ميزان الأنساب، نوشته مير سيد احمد روضاتى و زندگانى آية اللّه چهارسوقى، نوشته آقا سيد محمدعلى روضاتى و مكارم الأثار معلم حبيب آبادى رحمه الله نقل كرديم. ۲
35. الفلاحة؛
36. مجالس و منابر ماه رمضان؛
37. شرح مشيخه فقيه؛
38. الدعوات الموظفات؛
39. ديوان شعر؛
40. الاجازات؛
نام كتاب هاى اخير از كتاب ضياء الأبصار آية اللّه ابن الرضا نقل شده است. نويسنده، كتاب هاى ياد شده را نيز از تأليفات سيد محمدهاشم مذكور دانسته است.

1.ر. ك: دانشمندان خوانسار در كتب تراجم، ص ۴۹۷.

2.از عباراتى كه از اعلام الشيعة علّامه تهرانى (بخش مخطوط) در ميراث حديث شيعه (دفتر هفتم)، ص ۴۵۷ نقل شده بر مى آيد كه دو رساله ديگر يكى در اصول دين و ديگرى به نام معدن الفوائد از مرحوم ميرمحمد هاشم خوانسارى چاپ شده است و نيز در آنجا كتابى به نام مبادى الاُصول از ايشان دانسته شده كه ظاهرا غلط چاپى است و بايد همان مبانى الاُصول باشد. همچنين در كتاب تكملة أمل الآمل سيد حسن صدر (ص ۲۴۲)، از كتاب معدن الفوائد ياد شده، كه شايد معدن الفوائد، نام چند رساله اى باشد كه با هم چاپ شده است.

صفحه از 296