۷۷.مسند أبى يعلىـ به نقل از ابو فاخته ، از امام على عليه السلام ـ: پيامبر خدا صلى الله عليه و آله به فاطمه عليهاالسلامفرمود : «من ، تو ، اين (يعنى منِ على) و اين دو (يعنى حسن و حسين) ، روز قيامت ، در يك جايگاه هستيم» . ۱
1 / 14
بهاى دوستى و ارتباط با ايشان
۷۸.عيون أخبار الرضا عليه السلامـ به سندش ، از امام على عليه السلام ، از پيامبر خدا صلى الله عليه و آله ـ: اى على ! تو از درختى آفريده شده اى كه من ، از آن آفريده شده ام . من ، ريشه آن هستم و تو ، تنه آنى و حسن و حسين ، شاخه هاى آن اند و دوستداران من ، برگ هاى آن هستند . پس هر كس به چيزى از آنها چنگ زند ، خداى عز و جل او را به بهشت در مى آورد . ۲
۷۹.المعجم الكبيرـ به نقل از عمر بن على ، از امام على عليه السلام ـپيامبر خدا صلى الله عليه و آله فرمود : «روز قيامت ، من و فاطمه و حسن و حسين و نيز هر كس كه ما را دوست دارد ، گِرد هم هستيم ، مى خوريم و مى آشاميم تا خداوند ميان بندگان ، جدايى بيندازد» .
اين حديث ، به مردى از مردم رسيد و در باره آن پرسيد و من هم به او گفتم .
گفت : پس عرضه اعمال و محاسبه ، چه مى شود ؟
به او گفتم : صاحب ياسين را چه مى گويى كه همان موقع [ ـِ شهادت و بدون اين كارها] به بهشت در آمد ؟ ۳ . ۴
1.قالَ رَسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله لِفاطِمَةَ : إنّي وإيّاكِ وهذا ـ يَعنيني ـ وهذَينِ : الحَسَنِ وَالحُسَينِ يَومَ القِيامَةِ في مَكانٍ واحِدٍ (مسند أبى يعلى : ج ۱ ص ۲۶۶ ح ۵۰۶ ، تاريخ دمشق : ج ۱۳ ص ۲۲۸ ح ۳۲۳۵) .
2.خُلِقتَ يا عَلِيُّ مِن شَجَرَةٍ خُلِقتُ مِنها ، أنَا أصلُها ، وأنتَ فَرعُها ، وَالحُسَينُ وَالحَسَنُ أغصانُها ، ومُحِبّونا وَرَقُها؛ فَمَن تَعَلَّقَ بِشَيءٍ مِنها أدخَلَهُ اللّه ُ عز و جلالجَنَّةَ (عيون أخبار الرضا عليه السلام : ج ۲ ص ۶۰ ح ۲۳۳) .
3.مقصود از صاحب ياسين ، شخصِ ياد شده در سوره ياسين يا همان حبيب بن اسرائيل نجّار است كه از دورترين جاى شهر به شتاب آمد و چون به حمايت از پيامبرانِ وارد شده به شهر پرداخت ، به وسيله كافرانْ شهيد شد و قرآن ، نقل مى كند كه به او گفته شد : «به بهشت در آى» .
4.أنَا وفاطِمَةُ وحَسَنٌ وحُسَينٌ مُجتَمِعونَ ومَن أحَبَّنا يَومَ القِيامَةِ ، نَأكُلُ ونَشرَبُ حَتّى يُفَرَّقَ بَينَ العِبادِ .
فَبَلَغَ ذلِكَ رَجُلاً مِنَ النّاسِ ، فَسَأَلَ عَنهُ ، فَأَخبَرتُهُ ، فَقالَ : كَيفَ بِالعَرضِ وَالحِسابِ؟
فَقُلتُ لَهُ : كَيفَ كانَ لِصاحِبِ ياسينَ بِذلِكَ حينَ اُدخِلَ الجَنَّةَ مِن ساعَتِهِ (المعجم الكبير : ج ۳ ص ۴۱ ح ۲۶۲۳ ، تاريخ دمشق : ج ۱۳ ص ۲۲۷ ح ۳۲۳۳) .