پس از شيخ صدوق ، طَبرِسى رحمه الله (م 468 ق) در كتاب إعلام الورى ، اين گونه آورده است :
... لَمَكتوبٌ عَلى يَمينِ عَرشِ اللّهِ : مِصباحٌ هادٍ وسَفينَةُ نَجاةٍ .۱بر سمت راست عرش خدا نوشته شده : «چراغ هدايتگر و كشتى نجات» .
پس از وى ، على بن يونس عاملى (م 877 ق) در كتاب الصراط المستقيم ، اين متن را چنين گزارش كرده است :
... وإنَّهُ مَكتوبٌ عَن يَمينِ العَرشِ : وإنَّهُ مِصباحُ هُدًى وسَفينَةُ نَجاةٍ .۲بر سمت راست عرش ، نوشته شده: «و او چراغ هدايت و كشتى نجات است» .
نخستين كتابى كه اين متن مشهور در آن آمده ، كتاب المنتخب طُرَيحى (م 1085 ق) است كه ضمن نقل جريان ديدار اُبَىّ بن كعب با پيامبر خدا صلى الله عليه و آله ، آورده است :
... وَاسمُهُ مَكتوبٌ عَن يَمينِ العَرشِ : إنَّ الحُسَينَ مِصباحُ الهُدى وسَفينَةُ النَّجاةِ .۳نام او بر سمت راست عرش ، نوشته شده است : «همانا حسين ، چراغ هدايت و كشتى نجات است» .
پس از المنتخب طريحى ، در منابع ديگرى مانند مدينة المعاجز ۴ نيز اين متن ديده مى شود كه ظاهرا از همان المنتخب گرفته باشند .
به نظر مى رسد كه متن المنتخب طريحى و كتاب هاى پس از آن، حديث را نقل به معنا كرده اند . گفتنى است كه المنتخب طريحى ، از منابع غير معتبر است ؛ ليكن به دليل روان تر بودن عبارت نقل شده در آن ، حديث ، بدين شكل ، مشهور گرديده است . به هر حال ، چون اين حديث ، نقل به معناست و مضمون آن در منابع معتبر آمده است ، ايرادى ندارد .فضيلت هاى ويژه امام حسين عليه السلام
1.إعلام الورى : ج ۲ ص ۱۸۶ .
2.الصراط المستقيم : ج ۲ ص ۱۶۱ .
3.المنتخب ، طريحى: ص ۱۹۷ .
4.مدينة المعاجز : ج ۴ ص ۵۱ .