19
گزيده دانشنامه امام حسين عليه السلام

ضمنا اين نكته نيز يادآورى مى شود كه به دليل اهميت فوق العاده موضوع عاشورا و ضرورت نقل رخدادهاى مربوط به آن از منابع معتبر ، گزارشى تحليلى از كتاب ها و مصادر اين واقعه تاريخ ساز ، به دنبال مقدمه و پيش از ورود به بخش يكم آورده شده است .

بخش يكم : زندگى خانوادگى امام حسين عليه السلام

در بخش نخست اين دانش نامه ، چگونگى تولّد ، نام گذارى ، ويژگى هاى ظاهرى ، چگونگى پرورش ، ازدواج و شمارِ فرزندان امام حسين عليه السلام ، مورد بررسى قرار گرفته است .

بخش دوم : فضيلت ها و ويژگى هاى امام حسين عليه السلام

در اين بخش ، ابتدا به ملاك انتخاب گزارش هاى مربوط به فضايل امام حسين عليه السلام و مهم ترين كمالات مشترك ميان امامان عليهم السلام و بارزترين ويژگى هاى سيّد الشهدا اشاره شده است . سپس فضايل مشترك ميان ايشان و ساير اهل بيت عليهم السلام ، فضايل مشترك ميان آن حضرت و برادرش امام حسن عليه السلام ، فضايل ويژه امام حسين عليه السلام ، مكارم اخلاقى ، امام حسين عليه السلام ، ويژگى هاى ايشان در عبادت و شمارى از كرامات آن حضرت ، ارائه مى شود .

بخش سوم : دلايل امامت امام حسين عليه السلام و فرزندانش

در اين بخش ، ابتدا نكاتى در باره اين كه امامت از مناصب الهى و در ادامه منصب نبوّت است ، ارائه شده و سپس ، ره نمودهاى خداوند متعال ، رواياتى از پيامبر خدا صلى الله عليه و آله و رواياتى از ساير امامان عليهم السلام در باره امامت امام حسين عليه السلام و استمرار امامت در نسل ايشان و نيز رواياتى در مورد وصيّت هاى ايشان ، گزارش گرديده است . گفتنى است كه احاديث اين بخش ، به دليل آن كه اعتقادى شمرده مى شوند ، از نظر سند ، مورد ارزيابى قرار گرفته اند و احاديثى كه از اعتبار لازم برخوردار نبوده اند ، به عنوان مؤيِّد ، در كنار احاديث معتبر آمده اند .


گزيده دانشنامه امام حسين عليه السلام
18

معرفى كتاب حاضر

اگر چه گستردگى مباحث و فراوانى و تنوّع گزارش هاى روايى و تاريخى در يك تأليف نظام مند مانند دانشنامه امام حسين عليه السلام پديده اى است كه مورد استقبال شديد اهل تحقيق و پژوهش است در عين حال از منظر ديگر خوانندگانى كه به آن مطالب پردامنه نياز نداشته يا از فرصت لازم براى مطالعه آن برخوردار نيستند ممكن است چنين مجموعه اى مناسب به نظر نرسد . اين در حالتى است كه تنظيم عصاره آن مطالب در كتابى به مراتب كم حجم تر مى تواند عطش اين دسته از بهره جويان از سرچشمه زلال معارف حسينى را به شايستگى فرو بنشاند . كتابى كه هم اكنون پيش روى شماست گامى است متواضعانه در مسير پاسخگويى به اين نياز كه اميد است مورد عنايت قرار گيرد .
در معرفى اين كتاب ، يادآورى نكات زير ، لازم به نظر مى رسد :
1 . چهارده بخش از پانزده بخش دانش نامه امام حسين عليه السلام و بالغ بر 90 درصد فصل ها و 70 درصد عنوان هاى فرعى و به همين ميزان از تحليل ها و مقالاتِ مندرج در متن اصلى ، در اين گزيده ، آورده شد ؛
2 . آنچه بيش از همه مشمول تلخيص و گزينش قرار گرفته ، روايات و گزارش هاى تاريخى متنوّعى است كه با موضوع مشابه ، ذيل فصل هاى آن دانش نامه گسترده ، گرد آمده است ؛
3 . جامع ترين و گوياترين متن ها ، از منابع معتبرتر ، در ذيل هر عنوان ، انتخاب گرديد ؛
4 . غالب توضيحات مندرج در پانوشت ها ، حذف شد ؛
5 . در پانوشت ، به ذكر حداكثر دو منبع داراى اعتبار بيشتر ، براى هر متن ، اكتفا گرديد .
با اين همه ، بخش هاى چهارده گانه اين كتاب ـ كه گزارش اجمالى آنها در پى خواهد آمد ـ از جامعيت اين اثر در عين اختصار حكايت مى كند .

  • نام منبع :
    گزيده دانشنامه امام حسين عليه السلام
    سایر پدیدآورندگان :
    با همکاری: طباطبایی نژاد، سید محمود ؛ سید طبایی، سید روح الله ؛ تلخیص : خوش نصیب، مرتضی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1389 ش
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 322154
صفحه از 1036
پرینت  ارسال به