21
گزيده دانشنامه امام حسين عليه السلام

نهضت كوفه اين بخش به پايان مى رسد .

بخش هشتم : از رسيدن امام حسين عليه السلام به كربلا تا شهادت ايشان

در اين بخش ، متون مربوط به حادثه جان گداز عاشورا از آغاز ورود امام حسين عليه السلام به كربلا تا شهادت ياران ، فرزندان ، برادران ، فرزندان برادر ، فرزندان خواهر ، فرزندان عمو و سرانجام، شهادت خودِ حضرت ، به تفصيل ، گزارش شده است .

بخش نهم : وقايع پس از شهادت امام حسين عليه السلام

در بخش نهم ، حوادثى كه پس از شهادت امام حسين عليه السلام در كربلا به وقوع پيوست ، پديده هاى خارق العاده اى كه در منابع معتبر گزارش شده ، چگونگى دفن شهدا ، سرنوشت سرهاى مقدّس شهدا و كراماتى كه از سر مقدّس سيّد الشهدا عليه السلام ديده شد ، چگونگى حركت خاندان ابا عبداللّه عليه السلام از كربلا به كوفه و از كوفه تا شام و بازگشت آنها از شام به مدينه ، ارائه مى شود .

بخش دهم : بازتاب شهادت امام حسين عليه السلام و فرجام كسانى كه در كشتن او و يارانش نقش داشتند

در بخش دهم ، متن گزارش هاى مربوط به بازتاب شهادت سيّد الشهدا و يارانش در ميان شخصيت هاى برجسته آن روز جهان اسلام و نيز در ميان قاتلان آنها و در جامعه عراق و حجاز مطرح مى گردد و در ادامه سرنوشت شوم كسانى كه در اين حادثه نقش داشتند و نيز مردمى كه از يارى كردن امام عليه السلام سر باز زدند ، تبيين مى شود .

بخش يازدهم : عزادارى و گريه براى امام حسين عليه السلام

بخش يازدهم با تحليلى مهم و كاربردى در باره فلسفه استمرار عزادارى براى سيّد الشهدا عليه السلام و آثار و بركات آن ، ويژگى هاى مجالس عزادارى هدفمند ، و آسيب شناسى عزادارى براى امام حسين عليه السلام ، آغاز مى گردد .
در ادامه ، احاديث متعددى در سفارش به عزادارى ، مصيبت خوانى و گريستن و


گزيده دانشنامه امام حسين عليه السلام
20

بخش چهارم : امام عليه السلام پس از پيامبر صلى الله عليه و آله تا شهادت پدر

در آغاز اين بخش ، تحليلى از زندگى امام حسين عليه السلام در اين دوران ، يعنى از هفت سالگى تا 36 سالگى ايشان ، ارائه شده است . سپس به نكات قابل توجّهى از زندگى ايشان در اين مقطع از تاريخ اسلام كه مصادف با دوران خلفاى پس از رسول خدا صلى الله عليه و آله است ، اشاره گرديده است .

بخش پنجم : امام حسين عليه السلام پس از شهادت پدر تا قيام عاشورا

در تبيين اين مقطع از تاريخ زندگى امام حسين عليه السلام (40 ـ 61 ق) كه بخشى از آن، مقارن با امامت برادرش امام حسن عليه السلام بود ، سه موضوع مهم ، يعنى : رفتارشناسى امام عليه السلام در دوران امامت برادر ، موضع گيرى هاى ايشان در برابر حكومت معاويه و نيز ولايت عهدى يزيد ، گزارش شده است .

بخش ششم : پيشگويى در باره شهادت امام حسين عليه السلام

در اين بخش ، خبرهاى آسمانى پيش گفته شده در باره شهادت امام حسين عليه السلام ، و پيشگويى هاى رسول خدا و امير مؤمنان امام على عليه السلام و ديگر شخصيت ها در باره شهادت امام حسين عليه السلام در قالبى نظام يافته ارائه شده است . علاوه ، قطعيّت صدور اين دسته از روايات مورد تأكيد قرار گرفته و توضيح داده شده كه مقدَّر بودن شهادت حضرت و پيشگويى آن ، منافاتى با اراده و اختيار او ندارد .

بخش هفتم : خروج امام حسين عليه السلام از مدينه تا ورود به كربلا

در آغاز اين بخش ، تحليل نسبتا جامعى در باره زمينه ها و اهداف قيام امام حسين عليه السلام آمده است و پس از آن ، مسائل مهمّى مانند : امتناع امام عليه السلام از بيعت با يزيد ، خروج امام عليه السلام از مدينه ، فعّاليت هاى ايشان در مكّه ، اعزام مسلم عليه السلام به عنوان نماينده خود به كوفه ، و شهادت مُسلم و جمعى ديگر از ياران امام عليه السلام و نيز زندانى شدن شمارى ديگر از آنان ، پيشنهادهاى مختلف به امام عليه السلام مبنى بر نرفتن به كوفه ، و حركت امام عليه السلام به سوى كربلا گزارش شده و نهايتا با تحليلى در باره ارزيابى سفر امام عليه السلام به عراق و

  • نام منبع :
    گزيده دانشنامه امام حسين عليه السلام
    سایر پدیدآورندگان :
    با همکاری: طباطبایی نژاد، سید محمود ؛ سید طبایی، سید روح الله ؛ تلخیص : خوش نصیب، مرتضی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1389 ش
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 314612
صفحه از 1036
پرینت  ارسال به