801
گزيده دانشنامه امام حسين عليه السلام

فصل چهارم : گريستن و گرياندن بر سيّد الشهدا و يارانش

4 / 1

تشويق به اندوه و گريه و بى تابى بر شهيدان كربلا

۶۸۳.مستدرك الوسائلـ به نقل از ابن سِنان ـ: امام صادق عليه السلام فرمود : «پيامبر صلى الله عليه و آله به حسين بن على عليه السلام ـ كه به خدمت ايشان آمده و ايشان او را بر دامنش نشانده بود ـ نگاه كرد و فرمود: از كشته شدن حسين، حرارتى در دل هاى مؤمنان است كه هرگز سرد نمى شود ».
آن گاه فرمود : «پدرم فداى كشته هر اشكى !» .
به ايشان گفته شد: كشته هر اشكى، يعنى چه ـ اى پسر پيامبر خدا ـ ؟
فرمود: «هيچ مؤمنى از او ياد نمى كند، مگر اين كه مى گِريد» . ۱

۶۸۴.كامل الزياراتـ به نقل از ابو يحيى حذّاء ، از يكى از شيعيان ، از امام صادق عليه السلام ـ: امير مؤمنان عليه السلام به حسين عليه السلام نگاه كرد و فرمود : «اى اشك هر مؤمن!» .
حسين گفت : منم ، اى پدر؟
فرمود: «آرى، پسرم!» . ۲

1.نَظَرَ النَّبِيُّ صلى الله عليه و آله إلَى الحُسَينِ بنِ عَلِيٍّ عليه السلام وهُوَ مُقبِلٌ ، فَأَجلَسَهُ في حِجرِهِ ، وقالَ : إنَّ لِقَتلِ الحُسَينِ حَرارَةً في قُلوبِ المُؤمِنينَ لا تَبرُدُ أبَدا . ثُمَّ قالَ عليه السلام : بِأَبي قَتيلُ كُلِّ عَبرَةٍ ، قيلَ : وما قَتيلُ كُلِّ عَبرَةٍ يَابنَ رَسولِ اللّه ِ؟ قالَ : لا يَذكُرُهُ مُؤمِنٌ إلّا بَكى (مستدرك الوسائل : ج ۱۰ ص ۳۱۸ ح ۱۲۰۸۴) .

2.نَظَرَ أميرُ المُؤمِنينَ عليه السلام إلَى الحُسَينِ عليه السلام ، فَقالَ : يا عَبرَةَ كُلِّ مُؤمِنٍ ، فَقالَ : أنَا يا أبَتاه؟ قالَ : نَعَم يا بُنَيَّ (كامل الزيارات : ص ۲۱۴ ح ۳۰۸) .


گزيده دانشنامه امام حسين عليه السلام
800

سخنى در باره حكم روزه روز عاشورا

در باره حكم روزه روز عاشورا ، گزارش هاى مختلفى وجود دارد : شمارى از احاديث اهل بيت عليهم السلام بر استحباب روزه اين روز ، دلالت دارند و شمارى ديگر ، از آن، نهى كرده اند ؛ زيرا بنى اميّه براى ابراز شادى و تبرّك ، اين روز را روزه گرفته اند و از آن جا كه روزه گرفتن در اين روز ، تشبّه به آنهاست ، آن را مذموم دانسته اند.
گفتنى است كه در منابع اهل سنّت نيز احاديثى وجود دارند كه بر استحباب روزه اين روز ، دلالت دارند و فقهاى اهل سنّت، بر اساس آنها، به استحباب آن، فتوا داده اند ؛ امّا آراى فقهاى اماميّه در باره حكم روزه روز عاشورا ، با عنايت به احاديثى كه بِدانها اشاره شد ، بدين شرح است :
1 . استحباب، مطلقا (يعنى بدون هيچ قيد و شرطى) ؛
2 . استحباب ، در صورتى كه روزه دار به قصد ابراز حزن بر مصيبت اهل بيت عليهم السلام ، اين روز را روزه بگيرد ؛
3 . كراهت ؛
4 . حُرمت (حرام بودن) .
نكته قابل توجّه ، اين است كه دليلى وجود ندارد كه اثبات كند يكى از آداب عزادارى براى سيّد الشهدا عليه السلام در روز عاشورا ، روزه دارى است .
بنا بر اين ، تنها چيزى كه مى توان آن را به عنوان ادب عزادارى مطرح كرد ، امساك از خوردن غذا و آب تا عصر و استفاده از غذاهاى ساده، پس از عصر است ، چنان كه در روايت عبد اللّه بن سِنان آمده و جمعى از فقها به آن، فتوا داده اند .
امّا اين كه جدا از اين ادب ، روزه عاشورا چه حكمى دارد ، خارج از چارچوب اين دانش نامه است و بايد در مباحث فقهى مورد بررسى قرار گيرد .

  • نام منبع :
    گزيده دانشنامه امام حسين عليه السلام
    سایر پدیدآورندگان :
    با همکاری: طباطبایی نژاد، سید محمود ؛ سید طبایی، سید روح الله ؛ تلخیص : خوش نصیب، مرتضی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1389 ش
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 314580
صفحه از 1036
پرینت  ارسال به