است.
او مى گويد : اين موضوع را با امام جواد عليه السلام در ميان گذاشتم كه چگونه مى شود كه زيارت آن امام عليه السلام ، برابر با يكهزار حج باشد؟
امام جواد عليه السلام پاسخ داد :
إي وَاللّهِ! وَألفُ ألفِ حَجَّةٍ لِمَن يَزورُهُ عارِفاً بِحَقِّهِ . 1 آرى ، به خدا! و برابر با يك ميليون حج است ، براى كسى كه او را از سرِ معرفت ، زيارت كند.
گفتنى است كه اين حديث نيز گواه ديگرى بر مفهوم عددى نداشتنِ عدد اين گونه احاديث است .
و در حديث ديگرى ، على بن مهزيار ، از امام جواد عليه السلام مى پرسد كه : فضيلت زيارت امام رضا عليه السلام بيشتر است يا زيارت امام حسين عليه السلام ؟
ايشان ، در پاسخ مى فرمايد :
زِيارَةُ أبي أفضَلُ ، وذاكَ أنَّ أبا عَبدِاللّهِ عليه السلام يَزورُهُ كلُّ النّاسِ ، وأبي لا يَزورُهُ إلّا الخَواصُّ مِنَ الشّيعَةِ . 2 زيارت پدرم برتر است ؛ چون حسين عليه السلام را همه مردمان زيارت مى كنند ، ولى پدرم را جز خواص از شيعه ، زيارت نمى كنند.
اين ، همان نكته اى است كه پيش از اين ، بدان اشاره شد كه شرايط سياسى ، اجتماعى و فرهنگى ، در ارزيابى فضيلت زيارت هر يك از خاندان رسالت ، نقش دارد .
اكنون با توجّه به مطالب ياد شده ، براى تبيين رواياتى كه فضيلت زيارت سيّد الشهدا عليه السلام را به مراتب بيش از حج مطرح كرده اند ، اين نكات ، قابل توجّه است :