895
گزيده دانشنامه امام حسين عليه السلام

را در اختيار داشتند (907 ـ 1148 ق).
صفويان ، هر از چندى كه بر عراقْ تسلّط مى يافتند، تمام تلاش خود را براى تعمير ، بازسازى و گسترش عتبات به كار مى گرفتند. نام صفويان و بعدها قاجاريان ، در جاى جاى عمارات عتبات ، نشان از حضور جدّى آنان در عمارت حرم ائمّه عليهم السلام در عراق دارد.

مزار امام عليه السلام در قرن يازدهم هجرى

شاه عبّاس صفوى ، در سال 1032 ق ، به زيارت عتبات عراق رفت و در سال 1033 ق ، تلاش بسيارى براى تزيينات داخلى حرم امام حسين عليه السلام انجام داد . در سال 1040 ق ، نيز شاه صفى به زيارت عتبات رفت . به دستور او بود كه مسجد واقع در پشتِ سر امام عليه السلام را توسعه دادند و رواقى در شمال حرم ، بنا كردند .

مزار امام عليه السلام در قرن دوازدهم هجرى

بعد از آن كه دوباره عراق تحت سلطه عثمانى ها در آمد، گاه گاه اخبارى در باره توجّه برخى از امراى عثمانى در عراق نسبت به حرم امام حسين عليه السلام نقل شده كه از آن جمله، خبر مربوط به حسن پاشا (حاكم بغداد از 1116 تا 1136 ق) است كه طى سال هاى 1127 تا 1129 ق ، تعميراتى صورت داد. تجديد و بازسازى نهر حسينيه ، از جمله اقدامات حسن پاشا بود. وى همچنين در سال 1129 ق ، ايوان بارگاه را تعمير كرد و كاروان سراى بزرگى هم در شهر كربلا ساخت تا مورد استفاده زائران قرار گيرد .
در روزگار نادرشاه (1148 ـ 1160 ق) هم توجّه ويژه به عتبات مقدّس عراق ، وجود داشت و گفته شده است كه همسر او ، گوهرشاه خانم ، دختر شاه سلطان حسين ، مبالغ هنگفتى (بيست هزار نادرى) براى تعمير و تزيين حرم امام حسين عليه السلام ارسال كرد.

مزار امام عليه السلام در قرن سيزدهم هجرى

در دوره قاجار ، نسبت به تعمير و گسترش حرم امام حسين عليه السلام ، همان احساس دوره


گزيده دانشنامه امام حسين عليه السلام
894

حضور برخى از وزيران و اميران شيعى در مناطقى از عراق ، مانند آل مَزيَد در حِلّه ، از سوى ديگر سبب توجّه خاص به عتبات بود.

مزار امام عليه السلام در قرن هفتم هجرى

سقوط عبّاسيان، مانع عمده اى را از سرِ راه شيعيان برداشت. در دوره ايلخانان مغول (656 - 736 ق) ، بخصوص در روزگار غازان خان و سلطان محمّد خدابنده ، معروف به اُلجايْتو، به دليل تمايلات شيعى آنان، توجّه خاصّى به تمام مزارهاى اهل بيت عليهم السلام در عراق شد. حرم امام على عليه السلام و امام حسين عليه السلام دائما زيارت مى شد و به اصلاح و تعمير و گسترش آنها ، همّت گمارده مى شد .

مزار امام عليه السلام در قرن هشتم هجرى

آل جلاير كه از سال 736 تا 814 ق ، بر عراق ، مستولى بودند نيز اقداماتى در زمينه عمارت مزار امام حسين عليه السلام داشتند. تاريخ كتيبه اى در حرم امام حسين عليه السلام ، سال 767 هجرى ، را سال بناى آن بخش ، نشان مى دهد .

مزار امام عليه السلام در قرن نهم هجرى

تركمانان قَرا قويونلو و آق قويونلو ، به امور عتبات مقدّس در عراق ، توجّه داشتند . مير اسپهبد ميرزا ، از اميران قرا قويونلو ـ كه گفته اند به خاطر پيروزى ابن فهد حِلّى در مناظره با علماى اهل سنّت ، شيعه شده بود ـ ، توجّه خاصّى نسبت به كربلا ، مبذول مى داشت. وقف نامه اى هم براى درِ ضريح امام حسين عليه السلام از روزگارِ دولت تركمانان يافت شده كه بر اساس آن ، مقدار قابل توجّهى از اراضى كربلا ، به وسيله آنان وقف حرم امام حسين عليه السلام شده است .

مزار امام عليه السلام در قرن دهم هجرى

صفويان ، در سال 907 ق ، بر تخت سلطنت ايران نشستند و بيشترين آبادى عتبات مقدّس عراق ، پس از روزگار آل بويه، در دورانى صورت گرفت كه صفويان ، قدرت

  • نام منبع :
    گزيده دانشنامه امام حسين عليه السلام
    سایر پدیدآورندگان :
    با همکاری: طباطبایی نژاد، سید محمود ؛ سید طبایی، سید روح الله ؛ تلخیص : خوش نصیب، مرتضی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1389 ش
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 322189
صفحه از 1036
پرینت  ارسال به