مطالعه کتاب خرید کتاب دانلود کتاب
عنوان کتاب : الاربعون حدیثا النبویة فی منهاج الدعوة السلفیة
زمان پدیدآورنده: معاصر
محل نشر : قاهزه
ناشر : خیطان و دار الامام احمد
نوبت چاپ : اول
تاریخ انتشار : 1429ق
تعداد صفحه : 430
قطع : وزیری
زبان : عربی
جستجو در Lib.ir

الاربعون حدیثا النبویة فی منهاج الدعوة السلفیة

چهل حدیث مهم از پیامبر اسلام(ص) با شرح

چهل حدیث های فراوان نوشته شده که هرکدام در موضوعی خاص از اصول دین یا فروع دین است مثل چهل حدیث در موضوع جهاد یا زهد یا اخلاق یا ... اما نویسنده در این کتاب، چهل حدیث از پیامبر(ص) نقل کرده که از هرکدام آنها قاعده ای مهم از قواعد دین به دست می آید و علما آن حدیث ها را مدار اسلام یا بخشی از اسلام تلقی کرده اند.

بنای نویسنده بر آن بوده که احادیث صحیح را برگزیند لذا بیشتر آنها را از صحیح بخاری و صحیح مسلم گزینش کرده و سند احادیث را حذف کرده است.

شرح هر حدیث که گاه به ده ها صفحه می رسد، از ویژگی های برجسته ی این اثر است. وی در شرح احادیث، به دیدگاه های علمای سلف، توجه ویژه داشته است. مراد از علمای سلف، صحابه و تابعان و تابعان آنها تا چهار قرن نخست اسلام است.

عدم رعایت انصاف

دومین حدیث انتخابی در کتاب نشان می دهد که نویسنده از انصاف لازم برخوردار نبوده است. حدیث دوم از قول پیامبر(ص) چنین است:

«یا ایها الناس! انی قد ترکت فیکم ما ان اعتصمتم به فلن تضلوا ابدا: کتاب الله وسنتی».

با اینکه نویسنده چند بار در مقدمه تذکر می دهد که چون بنا داشته احادیث صحیح را گرد آورد عمده ی احادیث او از دو صحیح بخاری و مسلم است، اما به اینجا که می رسد حاضر نیست از صحیح مسلم نقل کند که به جای «وسنتی»، «واهل بیتی» است. سخن پیامبر(ص) در صحیح مسلم چنین است:

«انا تارك فيكم ثقلين أولهما كتاب الله فيه الهدى والنور فخذوا بكتاب الله واستمسكوا به فحث على كتاب الله ورغب فيه ثم قال وأهل بيتي أذكركم الله في أهل بيتي أذكركم الله في أهل بيتي أذكركم الله في أهل بيتي».