مطالعه کتاب خرید کتاب دانلود کتاب
عنوان کتاب : رجال الطوسی
زمان پدیدآورنده: 385 ـ 460 ق
محل نشر : نجف
ناشر : المطبعة الحیدریة
تاریخ انتشار : 1385 ق
تعداد جلد : 1
تعداد صفحه : 528
قطع : وزیری
زبان : عربی
جستجو در Lib.ir

رجال الطوسی

از مهم ترین منابع رجالی شیعه

این کتاب، یکی از چهار کتاب اصلی رجال شیعه به حساب می آید که مشتمل بر فهرستی از اسامی اصحاب و راویان معصومان(ع)، شامل اشخاص امامی و غیر امامی است که در مجموع، ۶۴۲۹ مورد را شامل می شود.

کتاب، در سیزده باب تنظیم شده است: دوازده باب، به اصحاب و راویان از معصومان(ع) که مستقیما از ایشان روایت نقل کرده اند، اختصاص یافته است.

در این بخش، اسامی اصحاب و راویان هر معصوم، به طور مستقل و با ترتیب حروف الفبا تنظیم شده است. باب سیزدهم، شامل فهرست اسامی راویانی است که به صورت مستقیم، از معصوم(ع) روایت ندارند. البته در این باب به نام برخی راویان نیز برمی خوریم که در زمره اصحاب معصومان(ع)هم آورده شده اند که درباره آنها بحث ها و توجیهاتی از طرف علمای رجال، مطرح شده است.

مقدمه محقّق، مشتمل بر معرّفی مختصر کتاب های اصلی علم رجال و بررسی ویژگی های کتاب و چگونگی تحقیق آن است.

مرحوم عنایة اللّه قهپایی نیز ترتیب رجال شیخ الطائفة و سید حسین طباطبایی بروجردی (م ۱۳۸۱ق) إصلاح و مستدرک رجال الطوسی را تألیف نموده اند. گفتنی است در مواردی که لسان المیزان، نقل قولی از رجال الطوسی آورده است، این کتاب را با عنوان «رجال الشیعة» نام برده است.

محقّق تهرانی در الذریعة (ج ۱، ص ۷۳، ش ۳۶۲)، این کتاب را با عنوان کتاب الأبواب و أخبار الرجال (ج ۱، ص ۳۲۹، ش ۱۷۲۰) و رجال شیخ الطائفة (ج ۱۰، ص ۱۲۰، ش ۳۴۶) و رجال الشیخ أبی جعفر محمّد (ج ۱۰، ص ۱۴۴) فهرست نموده است.