ثقة الاسلام محمد بن يعقوب كلينى رازى - صفحه 234

ما براى اين كه اين مجموعه خالى از اين بهره نباشد قسمت هايى را از آن مقدمه استخراج كرده در اين جا ترجمه مى كنيم، و در هر قسمت تنها به ذكر يك قول اكتفا مى ورزيم.
كلين (بر وزن حسين) قريه اى است در 38 كيلومترى جنوب غربى شهر رى كنونى كه پنج كيلومتر از جاده دور است و از اين قريه فقها و محدثينى بزرگ برخاسته اند كه از جمله آنها محمد بن يعقوب كلينى و دائى او مرحوم علّان است. مرحوم كلينى در آن جا شيخ و پيشواى شيعه بود و سپس به بغداد مسافرت كرد و در آن جا هم به تدريس و فتوا اشتغال داشت. سال ولادت كلينى معلوم نيست ولى وفاتش در 328 يا 329 بوده است و سفراء مهدى عليه السلام يعنى نواب خاصّ آن حضرت را درك كرده و احاديث و اخبار را از دست اولّش اخذ كرده است. بعضى از علما معتقدند كه كتاب كافى بر امام زمان عليه السلام عرضه شد، و آن حضرت فرمود: «الكافى كاف لشيعتنا؛ همين كتاب كافى شيعيان ما را بس است» معلوم نيست كه مرحوم كلينى كتاب كافى را در كجا و از كجا و از چه سالى شروع كرده است ولى آنچه معلوم است تأليف آن مدت بيست سال طول كشيده و در بغداد خاتمه يافته است.

ستايش كلينى

1. نجاشى گويد: «او در زمان خود شيخ و پيشواى شيعه بود در رى، و حديث را از همه بيشتر ضبط كرده و بيشتر از همه مورد اعتماد است».
2. ابن طاوس گويد: «توثيق و امانت شيخ كلينى مورد اتفاق همگان است».
3. ابن اثير گويد: «او به فرقه اماميه در قرن سوم زندگى تازه اى بخشيد و پيشوا و عالم بزرگ و فاضل و مشهور در آن مذهب است».
4. ابن حجر عسقلانى گويد: «كلينى از رؤساى فضلاء شيعه است در ايام مقتدر عبّاسى».
5. محمد تقى مجلسى گويد:
حق اين است كه در ميان علماء شيعه مانند كلينى نيامده است و هر كه در اخبار

صفحه از 242