ثقة الاسلام محمد بن يعقوب كلينى رازى - صفحه 236

اهميت و ارزش كتاب كافى

از يازده قرن پيش تا حال دانشمندان بزرگ و نوابغ علمى شيعه قلم به دست گرفته، و در اطراف حديث و جهات مختلف آن كتاب ها نوشته مجموعه ها پرداخته اند ولى با تمام اين احوال، كتاب كافى عظمت و ارزش خود را از لحاظ اهميت و اعتبار حفظ كرده و امروز هم درباره آن به «معتبرترين كتاب بعد از قرآن» قضاوت مى شود.
بايد متوجه بود كه چنين قضاوتى درباره كتاب كافى پس از آن است كه اين كتاب شريف مدت يازده قرن متوالى مورد مطالعه و تحقيق و بررسى دانشمندان نقاد و نكته سنج و محدثين دقيق و باريك بين بوده است، و هر يك از احاديثش از نظر هزارها فقيه و حكيم و متكلم و محدث و خطيب گذشته و روات و مخبرينى كه آن احاديث را از زبان معصوم گرفته و دست به دست گردانيده تا به شيخ كلينى رسانيده اند يك به يك مورد كنجكاوى علماء رجال و درايت قرار گرفته و به صحت و وثوق و اعتبار و امثال اين تعبيرات نمره گرفته اند.
پيداست كه قضاوت درباره هر موضوعى ابتداءً ممكن است با عينك دودى حب و بغض صورت گيرد و مسامحه و مجامله، حجاب بصيرت گردد، و در نتيجه حقيقت و واقع چنان كه هست نمايش ندهد، اما قضاوتى كه نتيجه يازده قرن كنجكاوى و بررسى نقادان موشكاف باشد، مقرون به حقيقت و خالى از شك و شبهت است.
ما در فصول آتيه قسمتى از تعاريف و ستايش هاى دانشمندان را از كتاب كافى نقل مى كنيم ولى جمله كوتاه و مختصرى كه از تمام آن كلمات به دست مى آيد اين است: كتاب كافى در رديف معتبرترين كتب اسلامى است.
جامع تشيع در اين عصر و دوران احتياج شديدى احساس مى كند كه آنچه در متن و واقع اصل دين است بداند و مورد اعتقاد و عمل قرار دهد، و زوائد و پيرايه هايى كه به آن بسته شده، كنار گذارد و دور بريزد، بدون شك كتاب كافى در رديف معتبرترين كتبى است كه اين احتياج را از همه بيشتر تأمين مى كند.
ما مى دانيم كه در ميان احاديث و آياتى كه امروز در دست داريم و به پيغمبر و ائمه

صفحه از 242