ثقة الاسلام محمد بن يعقوب كلينى رازى - صفحه 240

آنچه درباره كتاب كافى نوشته اند

مؤلفات و كتبى كه درباره كتاب كافى نوشته شده در مقدمه اصول كافى طبع تهران به شش قسمت شده است.
1. شروح عربى مفصل و مبسوطى كه دانشمندان از قرن يازدهم به بعد نوشته اند و آنها دوازده شرح است كه نخستين آنها شرح صدر المتألهين شيرازى معروف به شرح ملّاصدرا مى باشد كه در سال 1050 وفات يافته است و آخرين آنها كتاب هدى العقول فى شرح احاديث الاصول از محمد بن عبد على... قطيفى از علماى اوائل قرن سيزدهم است. اين كتاب خطى و در كتابخانه مدرسه عالى سپهسالار است.
2. حواشى و تعليقاتى كه تنها جملات مشكل و مبهم آن را توضيح داده است، اين حواشى بسيار است.
3. ترجمه ها و شروح فارسى كه سه تاى آنها در آن مقدمه ذكر شده است دو كتاب آنها خطى است و در كتابخانه اهدايى سيد محمد مشكات استاد دانشگاه تهران است و سومى شرح خليل بن غازى قزوينى است كه در سال 1308 هجرى در لكنهو چاپ شده و در دو جلد است. و به قلم و سبك و نگارش ديروز است.
علاوه بر اينها ترجمه و شرحى است فارسى كه اخيرا در تهران چاپ شده و از نظر نگارش تا حدى به قلم روز و سبك جديد است لكن مترجم و شارحش در مواردى از آن كتاب عقايد خاصى برخلاف تحقيق علماى شيعه و اساطين فقه و حديث و فلسفه و كلام اظهار مى كند و نسبت به مفاخر شيعه بى جا مى تازد ۱ بسى تعجب كردم، زمانى كه صفحاتى از آن كتاب را مطالعه كردم و اشتباهاتى حتى در قواعد ابتدايى صرف و نحو ديدم كه از يك مبتدى عربى آموز هم انتظار نبود و ناچار همه را حمل بر طغيان قلم نموده و گذشتم. ۲

1.در جلد دوم كتابش ص ۵ ـ ۶ به اعلام و اساطين مذهب تشيع: شيخ مفيد، علّامه حلى، مرحوم مجلسى تندى كرده و مخصوصا نسبت به شيخ مفيد جمله اى گفته است كه گمان ندارم هيچ مسلمانى آن نسبت را براى آن بزرگ دانشمند بپسندد، و در مجلد اول ص ۶۰ ـ ۵۶ نسبت به مرحوم صدر المتألهين و فيض كاشانى و علّامه مجلسى رحمهم الله هم سوء تعبيراتى دارد.

2.در ج ۱، ص ۱۹ در كلمه «وما يضمر النبى» ماء موصوله را به ماء نافيه اشتباه كرده است و در ص ۱۲۱ «لم» تعليلية را «لم» نافيه خيال كرده است و در دو صفحه بعد كلمه «اعمى» افعل تفضيل ترجمه كرده است تنها در نيمى از جلد اول كتابش علاوه بر آنچه گفتيم به صفحات ۷۰ ـ ۷۹ ـ ۱۰۸ ـ ۱۵۵ ـ ۱۶۳ ـ ۱۶۶ ـ ۱۷۸ ـ ۲۱۱ ـ ۲۳۹ ـ ۲۵۲ ـ ۲۶۶ مراجعه كنيد و قضاوت نماييد.

صفحه از 242