ثقة الاسلام محمد بن يعقوب كلينى رازى - صفحه 242

از كتب اربعه متأخره محسوب مى شود و احاديث را از نظرى نزديك به نظر استادش بيان مى كند.
3. كتاب مرآة العقول علّامه مجلسى رحمه الله متوفى به سال 1111 كه شايد متأخرترين شرح چاپ شده عربى اصول كافى و در نتيجه كامل ترين آنها باشد. و احاديث، بيشتر از نظر افكار فقهاء و محدثين بيان و توضيح شده است.
مرحوم مجلسى در اين كتاب نخبه ها و برگزيده هاى سخنان صدر المتألهين و فيض كاشانى و ساير شارحين (قدس اللّه اسرارهم) را انتخاب كرده و در بيان احاديث ذكر نموده است. در صفحه 77 مرآة العقول از گفتار ملّاصدرا به اين جمله تعبير مى كند «ما ذكره بعض المحققين» و نسبت به مرحوم فيض «ما ذكره بعض الافاضل» مى فرمايد و در صفحه 69 درباره سخن ملّاصدرا «ما حققه بعض الافاضل» تعبير مى كند و در صفحه 60 «قال بعضهم» مى گويد و در صفحه 54 راجع به حديث فرجه هفت قول نقل مى كند كه سومى آنها قول ملّاصدرا است و اقوال ديگرى را كه تنها احاطه و تبحر بى نظير آن دانشمند متتبع توانسته است در آن جا گرد آورد و هم چنين اقوال و وجوهى را كه در احاديث ديگر ذكر مى كند تنها اختصاص به شرح او دارد.
4. شرح ملّا صالح مازندرانى متوفى به سال 1080 است كه نزد افاضل فقها مشهور است و اكنون به تذييلات علّامه معاصر آقاى حاج ميرزا ابوالحسن شعرانى چاپ مى شود.

فهرست

صفحه از 242