مطالعه کتاب خرید کتاب دانلود کتاب
عنوان کتاب : الکنی و الالقاب التی یعبّر بها فی الاخبار عن الرسول و الائمة الاطهار(ص)
پديدآورنده : محمد رضا مامقانی
زمان پدیدآورنده: معاصر
محل نشر : قم
ناشر : نشر مولود کعبه
نوبت چاپ : اول
تاریخ انتشار : 1421 ق
تعداد صفحه : 184
قطع : رقعی
زبان : عربی
جستجو در Lib.ir

الکنی و الالقاب التی یعبّر بها فی الاخبار عن الرسول و الائمة الاطهار(ص)

برشمردن کنیه ها و القابی که برای معصومان(ع) در احادیث و منابع تاریخی ذکر شده اند و توضیح آنها.

به کارگیری کنیه و لقب در یادکرد از افراد، در عربی فراوان است. گاهی در خود کلام قرینه ی واضح برای همگان وجود دارد که مراد چه کسی است. اما زمانی به کارگیری کنیه و لقب مشکل ساز می شود که قرینه ای در سخن نباشد یا آن قرینه برای همگان روشن نباشد. ناگفته نماند که در زمان بیان این قبیل الفاظ دست کم برای مخاطب یا مخاطبان مستقیم و حاضر، مشکل ساز نبوده؛ زیرا عادتا افراد به گونه ای سخن می گفته اند که شنونده متوجه سخن او بشود اما درک مراد گوینده ممکن است برای دیگران آسان نباشد.

به کارگیری کنیه و لقب برای معصومان(ع) در احادیث، فراوان است. در بسیاری از آنها بلکه در بیشترشان، قرینه ی واضح وجود دارد که مراد کدام معصوم است. اما در میان آنها که در نگاه ابتدایی، ابهام دارند، اکثر قریب به اتفاق آنها با کمک قرینه هایی مثل طبقه ی راوی، که اهل فن در می یابند، می توان به مراد گوینده پی برد و اندک موارد باقی می ماند که حل آنها دشوار است.

نویسنده ی این کتاب کوشیده است کنیه ها و القاب معصومان را که در احادیث و منابع تاریخی ذکر شده اند، گردآوری و توضیح دهد که مراد چه کسی است و در بسیاری موارد، در پاورقی یادآور شده است که در کدام کتاب حدیثی، اینگونه از معصوم یاد شده است. و نیز توضیحات سودمند دیگری را نیز ارائه کرده است. مثلا در صفحه ۵۵ ذیل «ابوزینب» آمده که کنیه ی امام علی(ع) است و در پاورقی از کتاب های اختصاص و بحار الانوار نقل کرده که این کنیه را دشمنان امام علی(ع) (با دوستانشان در مقام تقیه) برای حضرت به کار می برده اند.

نویسنده تا صفحه ۳۸ مباحثی سودمند و کلیاتی در مورد کنیه و لقب به ویژه کنیه ها و القاب معصومان(ع) بیان کرده که خواندنی و قابل استفاده است.

سپس مطالب اصلی در قسمت های زیر بیان شده اند:

المفردات. بعضی الفاظ مثل «ابن الخیرتین»، کنیه و لقب اصطلاحی نیستند. این موارد در این قسمت توضیح داده شده اند.

کناهم(ع). با کنیه ی «ابوابراهیم» آغاز شده که به پیامبر(ص) و امام صادق(ع) و امام کاظم(ع) اختصاص دارد. به «ام المحسن» پایان می یابد.

القابهم(ع). با «الاثیر» (لقب امام حسن مجتبی ع) آغاز و با «یعسوب المؤمنین» به عنوان لقب امام علی(ع) پایان می یابد.

الحصیله. لیستی از کنیه ها و نام ها و القاب هر معصوم، جداگانه و بدون توضیح ذکر شده و خواننده، توضیح آنها را می تواند در قسمت های قبلی بیابد.

خاتمه. در خاتمه رمزهایی که با آنها برای معصومی به کار رفته گردآوری شده اند. از «ج» که برای امام جواد(ع) است آغاز و به «ها» که به امام هادی(ع) اختصاص دارد پایان می یابد.

ثمره ی رجالی این اثر آن است که اگر در نام راوی از معصوم(ع) ابهامی وجود داشته باشد و این ابهام بخاطر آن باشد که با لقب یا کنیه از امام یاد شده، با شناسایی معصوم، راوی نیز شناسایی می شود؛ هرچند از نظر حجیت، تفاوتی میان اقوال معصومان(ع) نیست.