تاريخ : یکشنبه 1390/3/8 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 6479
نگاهی به نرم‌افزار هوشمند «اعراب‌گذاری احاديث»

نگاهی به نرم‌افزار هوشمند «اعراب‌گذاری احاديث»

یک شنبه ۸/۳/۹۰

پایگاه حدیث نت: نرم‌افزار هوشمند اعراب‌گذاری احاديث كه بر اساس منطق قياس و استنناج احتمالی، اقدام به شناخت اعراب كلمات می‌كند، توسط مؤسسۀ علمی ـ فرهنگی دارالحديث طراحی شده است.حجت الاسلام سرخه ای

به گزارش پایگاه حدیث نت، حجت‌الاسلام والمسلمين احسان سرخه‌ای، مدير فناوری اطلاعات و ارتباطات مؤسسۀ علمی ـ فرهنگی دارالحديث كه طراحی و توليد اين نرم‌افزار را بر عهده داشته است، با اعلام اين خبر گفت: يافتن نقش تركيبی يك واژه در جمله‌ای از جملات عربی و كشف اعراب آن كاری است مشكل و نيازمند مهارت كافی در اين زمينه است. اين كار در متن‌هايی چون قرآن و حديث كه از قداست بيشتری برخوردار است، اهميت بيشتری دارد؛ زيرا قرائت نادرست اين عبارات، بار معنايی آن را تحت تأثير قرار داده، چه بسا موجب تغيير در مفهوم آن شود.
مدير فناوری اطلاعات دارالحديث افزود: در اين پروژه تلاش شده است تا به يك راه حل هوشمند با امكان فراگيری دست يافت. اين كار با توصيف اين واقعيت به انجام رسيده كه فضای مسئله‌ای كه پروژۀ اعراب‌گذاری درصدد حل آن است، محدود است و با جمع‌بندی اطراف مشكل می‌توان به تمامی راه حل‌های ممكن دست يافت.
سرخه‌ای كه فارغ‌التحصيل مهندسی نرم‌افزار است، در تبيين شيوۀ عملكرد اين برنامه گفت: اين سيستم هوشمند بر اساس منطق قياس و استنناج احتمالی، اقدام به شناخت اعراب كلمات می‌كند. برای آموزش اوليه در اين نرم‌افزار از متون اعراب‌گذاری‌شدۀ معتبر استفاده شده است. همچنين برای ارتقای اطلاعات و آموزش دانش در مراحل بعدی، می‌توان از عبارات اعراب‌گذاری‌شده در همين سيستم بهره‌برداری كرد. متون جديد با استفاده از الگوريتم هوشمند به‌ كار گرفته شده در اين پروژه، پس از نظارت و خطايابی، به مجموعۀ اطلاعات قبلی افزوده خواهد شد.
مدير فناوری اطلاعات و ارتباطات مؤسسۀ علمی ـ فرهنگی دارالحديث همچنين گفت: برآوردهای اوليه نشان می‌دهد، سيستم توليد شده با درصد خطايی كمتر از ۱۰ درصد، به اعراب كلمات دست يافته است كه اين درصد، وابستگی زيادی به حجم اطلاعات وارد شده در آموزش اولیۀ آن دارد.
وی افزود: پاسخ‌های به دست آمده، نيازمند بررسی و اعتبارسنجی افراد خبره برای استفادۀ مجدد در آموزش‌های بعدی و درج در بانك منبع است. اين كار باعث تقليل آمار كلمات ناشناخته در سيستم شده، تركيب‌های تازه‌ای برای كلمات از قبل وارد شده به وجود خواهد آورد.
سرخه‌ای دربارۀ تعميم الگوی به‌ كار رفته در ساير نرم‌افزارها گفت: الگوريتم به‌ كار رفته در اين پروژه، محدود به آن نيست و می‌تواند به عنوان ايده‌ای قابل گسترش در توليد سيستم‌های خبرۀ ديگر در ساير زمينه‌ها به‌ كار گرفته شود؛ پروژه‌هايی چون غلط‌ ياب‌های هوشمند، مبدل‌های تصاوير به متن (OCR)، مبدل‌های صوت به متن، ويراستاری هوشمند و... كه در همۀ آن‌‌ها، تركيب و ساختار جمله نقشی كليدی و اساسی در كشف روابط بين كلمات ايفا می‌كند.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :