105
کتاب شناسي کليني و کتاب الکافي

بهنيا، محمدكاظم

207 . گزيده اصول كافى (فارسى)

تهران : رايحه، اول، 1377 ش، 29 ص، جيبى .
گزيده اى از روايات اصول كافى درباره قرآن كريم، همراه با ترجمه روايات به زبان فارسى و انتخاب عنوان براى احاديث برگزيده، مانند : بهار قرآن، جايگاه فرشتگان، قرآن و جوان باايمان، اى قاريان قرآن و ...است . مؤلف، در ذيل هر يك از عنوان هاى مذكور، يك روايت را از اصول الكافى آورده و نشانى حديث را در اصل كتاب، مشخص نموده است . وى در مقدمه مى گويد : «بر آن شديم با طبقه بندى و گزينش رواياتى از اصول الكافى، در سه دفتر مستقل تحت عناوين : 1 . اخلاق، 2 . نماز، 3 . قرآن، كتاب اصول الكافى را در دسترس جوانان و نوجوانان ميهن عزيزمان قرار دهيم».

پيشوايى ملايرى، ابراهيم

208 . واژه هاى اخلاقى از اصول كافى

قم : مركز انتشارات دفتر تبليغات اسلامى، پنجم.
گزيده اى موضوعى از احاديث اخلاقى جلد دوم اصول الكافى است . موضوعات، به صورت الفبايى تنظيم شده و ترجمه احاديث با حذف اسانيد آمده و عبارت عربى آنها در پاورقى با تعيين عنوان باب و شماره حديث، ذكر شده است .
اين كتاب، مقدمه اى در شش صفحه از آية اللّه مشكينى دارد كه در آن نوشته شده است :
«وضع اين مجموعه، به صورت كتاب هاى لغت است . كلمه مورد نظر را ابتدا بر طبق حروف الفبا از فهرست پيدا كرده، سپس به خود كتاب مراجعه شود».


کتاب شناسي کليني و کتاب الکافي
104

[الذريعة، ج 7، ص 254]

بركه شامى، حسين

205 . المختصر من الكافى

قم: دار الاسلام، اول، 1381ش، 498ص، وزيرى.
در اين كتاب، مجموعه اى از احاديث اصول الكافى بدون ترجمه انتخاب و تدوين شده است.

بهبودى، محمدباقر

206 . زبدة الكافى (صحيح الكافى)

بيروت : الدار الاسلامية، اول، 3 ج، وزيرى .
از جمله تلاش هايى كه در دوره معاصر انجام گرفت، استخراج صحاح كتب اربعه توسط آقاى محمد باقر بهبودى است . وى چنان كه خود تصريح مى كند، احاديث معتبر كتب اربعه را با توجه به شرايط اعتبار در متن و سند و به تشخيص خويش مشخص نموده است . (گزيده كافى ، ج 1، ص 22).
به گفته ايشان وى احاديث هر يك از كتب اربعه را جداگانه تنظيم نموده تا نام كتب اربعه پا برجا بماند و حق مؤلفان آنها ضايع نگردد . علاوه بر اين، عناوين ابواب و شماره احاديث كتب اربعه، به همان صورت اصلى منعكس شده است تا بازبينى و وارسى آن بر پژوهندگان و ناقدان آسان گردد .
از چهار كتابى كه آقاى بهبودى در اين باره تأليف نمود، متن عربى دو كتاب با عنوان هاى صحيح الكافى و صحيح من لا يحضره الفقيه چاپ و منتشر گرديد و متن و ترجمه سه كتاب هم با عناوين گزيده كافى در شش مجلد، گزيده من لا يحضره الفقيه در دو مجلد و گزيده تهذيب در پنج مجلد توسط انتشارات كوير چاپ و انتشار يافت .
قابل ذكر است كه كار آقاى بهبودى از سوى برخى از دانشمندان شيعه با اعتراض هايى روبه رو شد و وى نيز به آن اعتراض ها و مخالفت ها پاسخ هايى داده است . (ر.ك : در عرصه روايت و درايت حديث، محمدباقر بهبودى، نشريه كيهان فرهنگى، سال سوم، 1363 ش، شماره 7 ـ 11؛ پژوهشى در تاريخ حديث شيعه، مجيد معارف، ص 448).

  • نام منبع :
    کتاب شناسي کليني و کتاب الکافي
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    دارالحدیث با همکاری سازمان اوقاف و امور خیریه
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1387
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 39681
صفحه از 219
پرینت  ارسال به