111
کتاب شناسي کليني و کتاب الکافي

فيروزى، رضا

221 . گلچينى از اصول كافى

تدوين : سيمين رهبرى
اردبيل : آذر سبلان، اول، زمستان 1380، وزيرى .
در اين كتاب، ترجمه فارسى شمارى از روايات اصول الكافى، درج شده است . گردآورنده سعى كرده با استفاده از ترجمه و شرح سيدجواد مصطفوى گزيده اى از اصول الكافى را ارائه نمايد . وى در هر باب، به ذكر چند حديث اكتفا نموده است . اين كتاب، گزيده اى از كتاب هاى الايمان و الكفر، الدعاء، العشرة، فضل القرآن، العقل و الجهل، فضل العلم، التوحيد و الحجة را دربردارد .

قمى (شيخ صدوق)، محمد بن على بن بابويه (م 381 ق)

222 . منتخب اصول الكافى

نسخه هاى خطى : كتابخانه اميرالمؤمنين عليه السلام نجف ، شماره 1635 / 1406.

[الكلينى و الكافى، ص 453]

محمد شفيع بن محمد مقيم (بعد از 1122 ق)

223 . انيس الاسفار و جليس الابرار في المختار من ابواب الكافى

مؤلف از اسباط ملا صدرا بوده است. وى پس از مطالعه دقيق اصول الكافى، احاديث مهم آن را انتخاب كرده است . نسخه موجود از كتاب، تنها شامل مختارات از كتاب العقل و كتاب العشرة است و دانسته نيست كه از قسمت هاى ديگر اصول الكافى نيز انتخاب نموده باشد . انتخاب بخش مذكور در جمادى الاول 1110 ق، به انجام رسيده است .
آغاز : الحمدللّه الّذى دلّ على ذاته بذاته و تنزّه عن مجانسة مخلوقاته.
نسخه هاى خطى : دو نسخه از آن شناخته شده كه يكى از آنها به خط مؤلف است و ديگرى به دستور وى استنساخ شده و حواشى اى از وى دارد : آستانه حضرت معصومه عليهاالسلام، شماره 17 ـ 5877، به خط مؤلف، 172برگ؛ فاضلى خوانسار ، شماره 359، 1120ق، به دستور مؤلف، با حواشى وى، 175برگ. تصوير نسخه مذكور در مركز احياء ميراث اسلامى به شماره 70 موجود است .


کتاب شناسي کليني و کتاب الکافي
110

[فهرست ملى تهران، ج 6 ، ص 750؛ فهرستگان، ج 2، ص 111]

صولى (حسينى عاملى)، حسين

219 . الحسين و عاشورا فى الكافى

بيروت : المركز الاسلامى للدراسات، 1418 ق، 106 ص، رقعى .
رساله مختصرى درباره حادثه عاشورا و نهضت حسينى در كربلا و بررسى آثار اعتقادى، اخلاقى و تربيتى آن برگرفته از احاديث الكافى است . اين كتاب، شامل شش باب است كه در هر باب، چند عنوان مطرح شده و ذيل هر عنوان، چند حديث منتخب از الكافى درج شده است . در پاورقى، نشانى احاديث ذكر شده و در برخى موارد، توضيحات مختصرى با استفاده از مرآة العقول و ديگر كتب علّامه مجلسى رحمه الله آمده است . ابواب شش گانه كتاب از اين قرار است : 1 . الاخبارات بقتل الحسين عليه السلام قبل حادثه عاشورا، 2 . تفاصيل احداث عاشورا، 3 . البكاء لقتله، 4 . باب آداب و سنن زيارة الحسين عليه السلام ، 5 . تربة الحسين عليه السلام ، 6 . احكام فقهية للإمام الحسين عليه السلام .
سيد جعفر مرتضى عاملى بر اين كتاب، مقدمه نوشته است.

فتح پورى هندى، سيد سبط الحسن

220 . كتاب الخمس

كلينى در الكافى، كتابى با عنوان خمس ندارد و روايات مربوط به خمس را در جاهاى پراكنده اى از كتاب خود، درج كرده است . مؤلف اين كتاب، آن روايات را استخراج و در مجموعه اى تدوين نموده است .

[الذريعة ، ج 8 ، ص 79]

  • نام منبع :
    کتاب شناسي کليني و کتاب الکافي
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    دارالحدیث با همکاری سازمان اوقاف و امور خیریه
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1387
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 39635
صفحه از 219
پرینت  ارسال به