173
کتاب شناسي کليني و کتاب الکافي

ر. ك: (252) الشيخ الكلينى و كتابه الكافى

عيسى على، حسين

374 . الكلينى و كتابه الكافى

البلاغ، 1976 م، سال ششم، شماره 5 و 6 .
اين مقاله كه در يك نشريه عراقى چاپ شده، به معرفى كتاب الكلينى و كتابه الكافى اختصاص دارد كه به بيان ويژگى هاى كتاب پرداخته است.

ر. ك: (252) الشيخ الكلينى و كتابه الكافى

فاضلى، جواد

375 . كتاب اصول كافى و ويژگى هاى آن

كتاب ماه دين سال پنجم، ش 11، مرداد و شهريور 1381، پياپى 58 و 59، ص 62 ـ 63 .

كافى، عبد الحسين

376 . مفهوم عقل از ديدگاه دو شارح اصول كافى

علوم حديث، ش 26، ص 96 ـ 119.
در اين مقاله سعى شده تا برداشت هاى ملا صدرا و علّامه محمد باقر مجلسى درباره مفهوم عقل در روايات «كتاب العقل و الجهل» اصول الكافى مورد تحقيق و كاوش قرار گيرد . مطالب اين مقاله در دو بخش تنظيم شده است : بخش اول، درباره تبيين و توضيح معناى عقل در لغت، اصطلاح و ديدگاه ملا صدرا و علّامه مجلسى است.
بخش دوم، تطبيق ديدگاه ملا صدرا و علّامه مجلسى بر روايات است . در اين بخش نظرهاى آنها درباره مفهوم عقل در تك تك روايات اصول الكافى آورده شده است .


کتاب شناسي کليني و کتاب الکافي
172

عاشورى، دكتر ناد على

372 . ديدگاه هاى حديثى ملا صدرا در شرح اصول كافى

علوم حديث، سال ششم، شماره اول، بهار 1380، پياپى 19، ص 17 ـ 38.
نويسنده در اين مقاله برخى از مباحث حديث شناسى صدر المتألهين را در شرح اصول الكافى وى آمده است ، به اختصار، مورد بحث قرار مى دهد .
جايگاه حديث نزد ملاصدرا، جدايى ناپذيرى قرآن و عترت، نقل به معنا در حديث، تقطيع حديث، لزوم جمع و سازش ميان احاديث، علل تعارض حديث، اختلاف سطح فكر و فهم راويان، اختلاف راويان در حفظ و ضبط احاديث و جعل حديث مباحثى است كه در اين مقاله مورد بررسى قرار گرفته و ديدگاه ملاصدرا درباره آنها تبيين شده است .

ر. ك: (27) ترجمه شرح اصول الكافى

عميدى، سيد ثامر هاشم

373 . مع الكلينى و كتابه الكافى

علوم الحديث، العدد الاول، السنة الاولى، محرم 1418، پياپى 1، صص 183 ـ 272.
اين مقاله طولانى را بايد تلخيص كتاب الشيخ الكلينى البغدادى و كتابه الكافى قلمداد نمود. نويسنده پس از بيان مقدمه اى درباره تاريخ تدوين حديث، اوضاع سياسى و علمى عصر كلينى را مورد بررسى قرار داده و به زندگى نامه كلينى پرداخته است. حيات علمى كلينى، مشايخ و شاگردان و راويان او، كتاب هايش و سخنان علما درباره كلينى از ديگر مباحث اين نوشته است. نويسنده، صفحات بعدى مقاله را به معرفى الكافى و منهج حديثى كلينى اختصاص داده و از حكايت عرضه الكافى بر امام مهدى عليه السلام سخن به ميان آورده است.
مطالب ديگر مقاله، شامل ديدگاه علما درباره احاديث الكافى، منهج كلينى در خصوص اسانيد كتاب، رجال عده در الكافى، منهج كلينى در متون الكافى و ترتيب و تبويب الكافى است.

  • نام منبع :
    کتاب شناسي کليني و کتاب الکافي
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    دارالحدیث با همکاری سازمان اوقاف و امور خیریه
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1387
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 39669
صفحه از 219
پرینت  ارسال به