177
کتاب شناسي کليني و کتاب الکافي

ر. ك: (335) الإعلام الهادية الرفيعة في اعتبار الكتب الاربعة

ناشناخته

386 . زندگى نامه ثقة الاسلام محمد بن يعقوب كلينى

پاسدار اسلام، ش 2، بهمن 1360، ص 54 ـ 55 .
نوشته اى كوتاه درباره شرح حال كلينى است كه در ادامه آن از كتاب الكافى، امتيازات آن، ساير تأليفات كلينى و وفات كلينى، سخن به ميان آمده است .

ناشناخته

387 . مرورى بر زندگانى صاحب «اصول كافى» شيخ كلينى

ماهنامه اعتصام، ش 39، تيرماه 1364، ص 34 ـ 35.
زندگى نامه كوتاهى از كلينى است كه در آن از زادگاه او و مسافرت هاى او و كتاب اصول الكافى و ويژگى هاى كلينى و نظر برخى از علما درباره الكافى سخن به ميان آمده است . همچنين داستانى درباره مدفن كلينى در بغداد، بيان شده است .


کتاب شناسي کليني و کتاب الکافي
176

[فهرست مقالات فارسى، ايرج افشار ، ج 3، ص 58]

موسوى كعبى، على

383 . الشواهد الشعرية و مناسباتها في الكتب الاربعة الحديثية

علوم الحديث، العدد التاسع، السنة الخامسة، محرم1422، پياپى9، ص 8 ـ 130 .
بحث در اين مقاله شامل تمامى اشعار وارد شده در احاديث كتب اربعه است و شواهد شعرى را بر حسب حروف قافيه به صورت الفبايى سامان داده است . او براى هر شعر يك شماره انتخاب نموده و پس از بيان شعر و توضيح لغات آن، محل شاهد در شعر و محل استشهاد در كتب اربعه را بيان داشته است .

مهدوى راد، محمد على

384 . معرفى كتاب الشيخ الكلينى البغدادى و كتاب الكافى

آيينه پژوهش، ش 23، بهمن و اسفند 1372، ص 85 .
در اين نوشتار كتاب الشيخ الكلينى البغدادى به صورت تفصيلى معرفى شده و ابواب آن شناسانده شده است . نويسنده در پايان مقاله متذكر شده است كه اين كتاب، اولين اثر تفصيلى درباره الكافى است و گفته است كه بهتر بود مؤلف، نام الشيخ الكلينى الرازى يا الشيخ الكلينى را بر مى گزيد ؛ زيرا چنان كه از شرح وى ـ كه با دقت در همين كتاب نيز آمده ـ شيخ مدت بسيار كوتاهى در بغداد بوده و در اين مدت زمان عنوان «بغدادى» بر نمى تابد .

ر. ك: (252) الشيخ الكلينى و كتابه الكافى

مير، منصور

385 . بررسى اعتبار كتب اربعه از ديدگاه آية اللّه نمازى شاهرودى

سفينه، بهار 1383، پياپى 2، ص 80 ـ 108
نويسنده اين مقاله چكيده اى از ديدگاه هاى آية اللّه على نمازى شاهرودى در كتاب الإعلام الهادية الرفيعة في اعتبار الكتب الاربعة را تحت عنوان هفت فصل آورده است . در اين فصول، مطالبى درباره اصول اربعمئه، اعتبار آنها و وجوب اعتماد بر آنها آمده است . سپس روشن شده است كه كتب اربعه از اين چهار صد اصل برگرفته است و صاحبان آنها اصول را در اختيار داشته اند. از اين رو، ضعف سندى در مورد برخى راويان، لطمه اى به اعتبار كتب اربعه نمى زند . پس از آن هشت پرسش در مورد الكافى همراه با پاسخ آنها مطرح شده و با بررسى برخورد ويژه علّامه مجلسى با احاديث الكافى در مرآة العقول روشن مى گردد كه علّامه مجلسى نيز احاديث كتاب الكافى را معتبر مى دانسته است. همچنين گفتار و استدلال هاى ساير دانشمندان و صاحب نظران در اين موضوع نقل شده است .
بايد گفت كه اين مقاله چكيده اى از كتاب الاعلام الهادية الرفيعة است .

  • نام منبع :
    کتاب شناسي کليني و کتاب الکافي
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    دارالحدیث با همکاری سازمان اوقاف و امور خیریه
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1387
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 39644
صفحه از 219
پرینت  ارسال به