35
گفتگو ها و گفتارها درباره کليني و الکافي

سخنرانى آية اللّه اكبر هاشمى رفسنجانى

بسم اللّه الرحمن الرحيم . صميمانه متشكريم از آية اللّه رى شهرى و همكاران ايشان در مركز تحقيقات دار الحديث و مجموعه افرادى كه در كار احياى حديث ، دارند خدمت مى كنند و اين برنامه هاى ارزشمند را ترتيب مى دهند . در مقدّمه شروع اين اجلاس خوب، بهره مند شديم از نكات ارزشمند پيام مقام معظم رهبرى و همچنين نكاتى كه جناب آقاى رى شهرى و جناب آقاى مهريزى درباره الكافى توضيح دادند كه ما را در قسمتى از بحث هايمان مستغنى كرد كه به آنها نپردازيم .
با عرض تسليت شهادت حضرت زهرا عليهاالسلام ، اين سخنرانى من بايد در چند زمينه باشد : درباره مرحوم كلينى، درباره حديث، درباره رى، درباره بغداد و ايران و عراقِ آن روز، كه اگر بتوانيم مجموعه اين مسائل را به هم مربوط كنيم ، اين قطعه تاريخ و ارزش خدمات مرحوم كلينى و ساير محدّثان و فقها و بيش از همه ، ارزش مكتب اهل بيت عليهم السلام را مى توانيم در يك سخنرانى كوتاه ، به صورت يك تابلو ترسيم كنيم . اميدوارم كه خداوند ، اين توفيق را بدهد كه بتوانم آنچه را كه در ذهنم مى گذرد ، مطرح كنم .
در مورد اصل و پايه مسئله ـ كه مكتب اهل بيت عليهم السلام است ـ ، با مجموعه مطالعات و بررسى هايى روبه رو هستيم كه بنده خودم طى تحقيقاتى كه كرده ام، فكر مى كنم كه عظيم ترين مخزن اسرار الهى و سرمايه تربيتى و اخلاقى و سياسى و اجتماعى را ـ كه


گفتگو ها و گفتارها درباره کليني و الکافي
34

تصحيح نهايى، تقويم نص و بازبينى الكافى ، جايگاه بالايى داشتند .
در پايان ، از ديگر مشاركان، دست اندركاران، مديران و كاركنان آستان عبدالعظيم عليه السلام و محقّقان و كاركنان مؤسّسه علمى ـ فرهنگى دار الحديث و مركز چاپ و نشر و توليت محترم آستان ، سپاس ويژه دارم .
والسلام عليكم و رحمة اللّه و بركاته!

  • نام منبع :
    گفتگو ها و گفتارها درباره کليني و الکافي
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1389
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 103756
صفحه از 422
پرینت  ارسال به