51
گفتگو ها و گفتارها درباره کليني و الکافي

سخنرانى آية اللّه رضا استادى

بسم اللّه الرحمن الرحيم
الحمد للّه رب العالمين وصلّى اللّه على محمّد وآله اجمعين
قبل از اين كه چند نكته درباره شيخ كلينى رحمه الله و كتاب شريف الكافى عرض كنم ، بايد از دار الحديث و حجّة الاسلام و المسلمين رى شهرى و عزيزانى كه درباره اين چاپ از الكافى ، زحماتى كشيده اند ، تشكّر و سپاس گزارى كنم و به همگى تبريك بگويم . شايد از بهترين كارهاى دار الحديث ، اين تحقيق و تصحيح و چاپ الكافى شريف باشد .
همه مى دانيم كه مقابله كتاب هاى حديثى و نسخه هاى آن ، از همان آغاز تأليف كتاب هاى حديثى ، ميان علماى ما مرسوم بوده و اين كار را لازم مى دانسته اند . برخى از مقابله ها هم ، همراه با كار علمى و تحقيق و بررسى بوده اند كه نمونه هايى را ياد مى كنم .
شيخ حرّ عاملى ، صاحب وسائل الشيعة در باره محمّد مشهدى مى نويسد :
قرء عندي كتاب من لا يحضره الفقيه من أوّله إلى آخره و كتاب الاستبصار أيضا بتمامه و كتاب اُصول الكافى كلّه و أكثر كتاب التهذيب ، قراءة بحث و تحقيق ، و تنقيح و تدقيق ، فأحسن فأجاد . ۱

1.بحار الأنوار ، ج ۱۰۷ ، ص ۱۰۸ .


گفتگو ها و گفتارها درباره کليني و الکافي
50

گفت كه استفاده از اين عنوان ، ابتكار خاص مرحوم كلينى است . پس بايد روايات مشابهى را كه در بصائر الدرجات هست ، با روايات الكافى تطبيق داد ، بخصوص در دو كتاب حجّة و علم . به احتمال قوى ، ابراهيم بن هاشم ، از دو نفر نقل كرده و صفّار ، يك نفرش را از آن طريق و كلينى از طريق ديگر نقل كرده است .
والسلام عليكم و رحمة اللّه و بركاته!

  • نام منبع :
    گفتگو ها و گفتارها درباره کليني و الکافي
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1389
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 103791
صفحه از 422
پرینت  ارسال به