تخریب بقاع متبرکه ائمه (ع) در بقیع توسط وهابیون

تخریب بقاع متبرکه ائمه (ع) در بقیع توسط وهابیون

۸ شوال، سالروز تخریب بقاع متبرکه ائمه علیهم السلام در بقیع توسط وهابیون (۱۳۴۴ ق)

💠 در هشتم شوال سال ۱۳۴۴ هجری قمری وهابیون کوردل پس از اشغال مکه با هدایت عبدالعزیزبن سعود مسیر مدینه را در پیش گرفتند و پس از مقابله با مدافعان شهر آن را به تصرف خود درآورده و در اقدامی شوم قبور ائمهبقیعرا تخریب کردند.

وهابیون همچنین ضریحی که بر روی قبور حضرات معصومینامام حسن علیه السلام،امام سجاد_علیه السلام،امام باقر علیه السلاموامام صادق علیه السلامقرار داشت را خراب کرده و آن را با خود بردند.

آنها همچنین در این حرکت کوردلانه، قبر ابراهیم فرزندپیامبر اکرم (ص)، قبر ام‌البنین مادرحضرت ابوالفضل العباس(ع)و قبر عبدالله پدر پیامبر و اسماعیل فرزند امام صادق(علیه السلام) و ... را تخریب کردند.

🔸بقیعیکی از پر خاطره‌‏ترین مکان‎های مدینه است که نخست آن را بقیع الغرقد می‌‏نامیدند.
بقیع در زمان پیامبر اکرم (ص) به عنوان زیارتگاه بوده و آن حضرت برخی شب‎ها خانه را ترک کرده و تنها به بقیع می‏رفته و در آنجا به راز و نیاز با خدا می‏پرداخته است.

🔹حرم ائمه بقیع که در کتب تاریخ بعنوان «مشهد» و «حرم» اهل بیت معروف گردیده، در سمت غربی و منتهی الیه بقیع واقع شده است که در این حرم مطهر قبر چهارتن از ائمه اهل بیت(ع)؛ در کنار هم قرار گرفته اند.

▫️ قبر عباس عموی گرامی رسول خدا ـ ص ـ نیز در این قبرستان است و در کنار آن نیز قبر دیگری است متعلق به فاطمه بنت اسد و به احتمال ضعیف متعلق به حضرت فاطمه سلام الله علیها،که قبل از ویرانی ساختمان این حرم مطهر، همه این قبور ششگانه در زیر یک گنبد و دارای ضریح و صندوق زیبا بودند.

▫️ برخی دختران  پیامبر اکرم (ص) و نیز برخی از یاران نزدیک ایشان در بقیع مدفونند؛

برای مطالعه بیشتر به کتاب «بقیع در بستر تاریخ»، نوشته حجت الاسلاممحمد امین پورامینیو ترجمه آقای حسن سجادی پور مراجعه نمایید. 👇🏻