مصاحبه با آية اللّه‏ العظمى ناصر مكارم شيرازى - صفحه 250

مى كند ، معنايش اين است كه من نمى گويم همه اين احاديث ، صحيح اند .
اسناد را ببينيد ، هر چه پذيرفتيد ، قبول ، هر چه نپذيرفتيد ، بماند . بنابر اين ، كسى نبايد توقّع داشته باشد كه تمام احاديث الكافى ، صحيح باشند . يكى از برادران اهل سنّت در سفرى در مدينه گفت : شما يك كتابى بنويسيد كه صحيح باشد ، مثل صحيح ما (مسلم و بخارى) . گفتم : من اگر بنويسم ، با اجتهاد خودم اسناد را بررسى مى كنم . ممكن است كسى بگويد كه اين اسناد ، مورد قبول نيست . ما مثل شما چنين كتابى نداريم كه چشم و گوش بسته بگوييم هر چه فلان كتاب بگويد ، صحيح است . برنامه ما از اوّل ، اين نبوده و الآن هم نيست .
شيخ حرّ عاملى ، بيست سال براى نوشتن كتاب وسائل الشيعة ، زحمت مى كشد و آخرش هم شروع مى كند يك رجال فشرده اى از راويان صحيح و غير صحيح و... مى نويسد . اين ، دليل بر اين است كه رجال اين كتاب بايد مورد بررسى قرار گيرد . اگر ما درباره الكافى ، اين همه تجليل مى كنيم ، معتقديم كه مثل صحيح البخارى و صحيح مسلم ، از نظر اعتقاد آنها به اين كتاب ها نيست . ما اعتقاد آنها را هم درست نمى دانيم . در صحيحين ، مسائلى هست كه هيچ عقلى نمى تواند آن را باور كند ؛ ولى آنها جمع آورى كرده اند . اين ، نكته اى ضرورى است كه بايد مورد توجّه قرار گيرد .
از ويژگى هاى ديگر الكافى ، اين است كه ايشان به معارضات مشكل و غير معتبر ، اهمّيتى نمى دادند و نقل نمى كردند كه حجم كتاب را پر كند ، مثل معارضاتى كه با اصول مذهب سازگار نيست ؛ متشابهاتى است كه در مقابل محكمات ، تاب و توان مقاومت ندارند . اينها را در بعضى از كتب ، نقل كرده اند و حق هم همين است ؛ ولى عرضه محكم بر متشابه و عرضه احاديث بر كتاب اللّه ، لازم است . با استناد به روايات معروف، تعارض اينها را بايد به كتاب اللّه عرضه كنيم ، بعد موافق عامه ، موافق مشهور و امثال اينها را از احكام تعارض حديث ، انجام دهيم . اينها ويژگى هايى است كه مرحوم كلينى در الكافى به آن توجه داشته است و اگر همه اينها را فهرست كنيم ، مقدار

صفحه از 255