مصاحبه با آية اللّه‏ العظمى ناصر مكارم شيرازى - صفحه 252

حجة الاسلام والمسلمين رحمان ستايش : با توجّه به نكته اى كه در مورد عدم صحّت تمام آنچه كه در «الكافى» است فرموديد ، اين سؤالْ مطرح شده كه با توجّه به مقدّمه «الكافى» ، آيا درست است كه بگوييم ما به تمام آنچه كه در «الكافى» است ، از آموزه هاى كلّى گرفته ، تا عناوين اخلاقى و آنچه كه به عنوان نماد تشيّع هست ، پايبند هستيم؟

بله! ما مى گوييم به اين كلّيات و عناوين ، پايبند هستيم و اين مذهب ماست .

حجة الاسلام والمسلمين رحمان ستايش : با آن اشاره اى كه در ابتداى صحبت داشتيد ، سؤالم اين است كه بين متون اربعه ـ كه منابع مهم روايى ما هستند و جوامع متأخّر هم از آنها بيشتر استفاده كرده اند ـ ، چه نقش خاصى را براى «الكافى» در فقاهت و اجتهاد قائل هستيد؟ يعنى اگر در عمل، بين كتب اربعه و همچنين «الكافى» و ديگر كتب ، نسبت بندى كنيد ، چه نقشى را براى «الكافى» قائل هستيد؟

ما الكافى را اَدق ، اَمتن و اَضبط مى دانيم ، مخصوصا با توجه به آنچه كه عرض كردم . اين كتاب در زمان خاصى تأليف يافته كه به امام زمان عليه السلام دسترسى بوده و اين باعث مى شود كه هنگام تعارض ها به الكافى ، بيشتر اهمّيت بدهيم .

حجة الاسلام والمسلمين رحيميان : اين كه بعضى معتقدند در تعارض ، «الكافى» مقدّم است ، يعنى چه؟

تعارض چى؟ بله ، در تعارضِ نُسَخ ، مقدّم است .

حجة الاسلام والمسلمين رحمان ستايش : درباره ويژگى عصرى كه كلينى در آن مى زيسته ، يك سؤال پيش مى آيد و آن اين كه در تاريخ ، ثبت شده كه حسين بن روح ، كتابى داشته به نام كتاب «التأديب» و اين كتاب را براى قمى ها مى فرستد . قمى ها اين كتاب را ارزيابى مى كنند و به آن ، اشكال هايى مى گيرند و بر مى گردانند . ۱ آيا اين نكته ، نشان نمى دهد كه نوّاب ، اصلاً بناى بر

1.فكتبوا اليه: إنه كلّه صحيحٌ و ما فيه شى ء يخالف إلّا قوله فى الصاع فى الفطرة نصف صاع من طعام والطعام عندنا مثل الشعير من كل واحد صاع (الغيبة ، طوسى، ص ۳۹۰، ش ۳۵۷).

صفحه از 255