مصاحبه با آية اللّه‏ العظمى ناصر مكارم شيرازى - صفحه 254

حجة الاسلام والمسلمين مهريزى : نكته اى كه درباره آوردن اسناد فرموديد ، به معناى اين است كه خود كلينى ، همه را آورده است ؟

بله! اگر مقصود كلينى، اين است كه به تشخيص من عمل كنيد ، ذكر اسناد از ناحيه ايشان براى چيست؟

حجة الاسلام و المسلمين رحمان ستايش : آيا نقد احاديث «الكافى» ، مجاز است يا خير؟

نكته اين است كه مشابه بعضى از اين روايات ، در كتب اهل سنّت هم هست .

حجة الاسلام و المسلمين مهريزى : راه كار نقد اين گونه احاديث چيست؟

به هر حال ، ما كلينى را با تمام عظمت ، معصوم نمى دانيم و نقد آثار او را مشكل نمى دانيم . مرحوم علّامه مجلسى ، يك كار متضادى در ظاهر انجام داده است . بحار الأنوار را به آن گستردگى نوشته است ؛ امّا وقتى مى رسد به مرآت العقول ، حدود هفتاد درصد روايات را زير سؤال مى برد . در مرآت العقول ، در ارتباط با الكافى ، موشكافى مى كند و متّه به خشخاش مى گذارد ، حتّى بيش از آنچه ما قبول داريم ، ايشان قائل مى شود . اينها در مقام بسط ، آن چنان بوده اند و در مقام قبض ، اين چنين . هر كجا مطابق با برنامه اى كه داشته اند ، عمل كرده اند ، ولا يشغلهم هذا الشأن عن هذا الشأن.

حجة الاسلام و المسلمين رحمان ستايش : مسئله روايات تحريف قرآن ، يكى از مسائل مهم است . نظر شما درباره اين روايات چيست؟

در مورد روايات تحريف ، در كتاب أنوار الأصول، مفصلاً و در تفسير نمونه ، به صورت فشرده ، بحث كرده ام .
درباره روايات الكافى ، دقيقا نمى توانم بگويم ، مگر اين كه آن را جداگانه ببينم ؛ ولى بسيارى از روايات تحريف ، به دو چيز بازگشت مى كنند . يكى تفسير امام در مورد آيه 67 سوره مائده است كه «بلّغ ما انزل إليك فى علىٍ» است كه در واقع ، اين مِثل آن است كه ما وسط عبارت ، پرانتز مى گذاريم . اينها تصوّر كردند كه «فى علىٍ» بوده و

صفحه از 255