درآمدی بر تاریخ حدیث شیعه بحرین در عصر حضور - صفحه 82

شاید بتوان به عنوان پژوهش در «مراکز حدیثی» یاد کرد.

با گزارش‏هایی که در این نوشتار می‏آید، بحرین را باید از مراکز حدیثی شیعه به شمار آورد. بحرین در سده‏های میانی (چهارم، پنجم و ششم) شاهد نوعی نص‌گرایی در میان محدثان بوده است. در سده‏های یازدهم و دوازدهم و بعد از آن نیز اخباری‏گری وجه غالب محدثان بحرین است. ولی آیا نص‌گرایی سده‏های میانی و اخباری‌گری قرون اخیر، می‏تواند ریشه در میراث روایی و روی‌کرد راویان قرون گذشته این منطقه داشته باشد؟ به عبارتی، آیا رویکرد محدثان نص‌گرا و و حدیث‌پژوهان اخبارگرای بحرین را می‏توان در پیشینه تاریخ حدیث این منطقه جست و جو نمود؟ برای پاسخ به این پرسش ابتدا لازم است راویان بحرینی و روی‌کرد آنها را شناخت و نوع روایاتشان را گونه شناسی نمود.

شناسایی این راویان و حوزه‏های مورد علاقه ایشان در واقع نمایاندن بخشی از حلقه‏های مفقود در تدوین تاریخ مراکز و حوزه‏های حدیثی و در نهایت تکمیل تاریخ جامع حدیث شیعه است. در خصوص بحرین نیز اگر چه نسبت به قرون اخیر آن تحقیق‏های پراکنده‌ای صورت گرفته است،۱ ولی سده‏های نخستین حضور اسلام و تشیع در میان مردم بحرین و میزان تأثیر و تأثر راویان و محدثان این دوره کمتر مورد توجه بوده است. حتی گاهی، پیشینه حضور شاگردان و راویان امامی و به عبارتی، تشیع در بحرین قدیم _ که احساء و قطیف سعودی امروزی را نیز شامل می‏شد _ را برخی نویسندگان سعودی انکار کردند. از این دید، شناسایی میراث کهن حدیثی این منطقه در واقع، اثبات حضور شیعیان نخستین در همان عصر حضور ائمه در میان بحرینی‏ها است.

منظور از عصر حضور نیز بازه زمانی امامت امام علی علیه السلام تا آغاز غیبت صغری (260ق) است.

مهم‌ترین منبع برای شناسایی حدیث‌پژوهان بحرینی شیعه، کتاب‏های هشت‏گانه اصلیِ رجال است که از بین آنها نیز رجال الطوسی (م460 ق) اثرگذارترین کتاب رجالی در شناسایی راویان و رجال بحرین در عصر حضور ائمه علیهم السلام است.

1.. مهتدی بحرانی در علماء البحرین دروس و عِبر ، ۲۷۰ نفر از شخصیت‏های شیعی بحرین را معرفی کرده است. قبیلۀ بنی‌عبدالقیس از علی کورانی و عبد الهادی ربیعی _ که در جست و جوی حضور فرهنگ و آموزه‏های تشیع در میان قبیلة عبد القیس و خدمات آنها به مکتب اهل بیت علیهم السلام بوده است _ و هم‌چنین، اعلام هَجَر من الماضین والمعاصرین از هاشم محمد الشخص، به صورت گسترده‏تری به معرفی رجال و بزرگان و دانشمندان بحرین قدیم پرداخته‏اند. این کتاب‏ها یا در مقام استقصا نبوده‏اند و یا برخی نیز فقط به دنبال لفظ بحرانی بوده و موفق به گردآوری درستی از رجال الحدیث از قبیله عبدالقیس و بحرین نشده‏اند.

صفحه از 101