مطالعه کتاب خرید کتاب دانلود کتاب
عنوان کتاب : علم النسب
پديدآورنده : محمد رضا مامقانی
زمان پدیدآورنده: معاصر
محل نشر : قم
ناشر : نشر مولود کعبه
نوبت چاپ : اول
تاریخ انتشار : 1422 ق
تعداد جلد : 3
قطع : رقعی
زبان : عربی
جستجو در Lib.ir

علم النسب

واژه ها و اصطلاحات و رموز علم انساب و نیز اطلاعات مقدماتی که پژوهشگر علم انساب باید بداند.

هر دانشی اصطلاحات و واژه های مخصوص خود را دارد و بدون آگاهی از آنها چه بسا خواننده به اشتباه افتد. علم انساب از این قاعده مستثنا نیست. نویسنده با بررسی کتاب های انساب، جای مجموعه ای از اصطلاحات، واژه های پرکاربرد در انساب و نیز رموز به کار رفته در این دانش را خالی یافته است. در مواردی تعدادی اندک از این واژه ها توضیح داده شده اما تا پیش از چاپ این کتاب، کاری جامع صورت نگرفته بود. لذا جمع آوری و توضیح آنها را در سه جلد با عنوان «علم النسب» عرضه کرده است.

پس از بیان مباحثی تحت عنوان «مدخل»، مطالب کتاب در سه فصل عرضه شده است: الفاظ کثیر الاستعمال، مصطلحات، رموز. خاتمه پایان بخش کتاب است.

در قسمت مدخل، که صفحات زیاد را به خود اختصاص داده، نکات و فوایدی از قبیل بررسی واژه ی «نسب» در لغت و اصطلاح، اهمیت دانش نسب، جایگاه این دانش و ... مطرح شده است.

فصل اول با عنوان «اللغات النسبیة» واژه های فراوان که در کتاب های انساب، فراوان استعمال می شوند، جمع آوری و توضیح لازم ارائه شده تا خواننده آسان تر بتواند از این کتاب ها استفاده کند.

فصل دوم با عنوان «المصطلاحات النسبیة» اصطلاحات علم انساب جمع آوری و توضیح داده شده است. بعضی از این اصطلاحات، عمومیت ندارند بلکه مخصوص نسابه یا نسابه هایی خاص است. نویسنده مقید به تذکر این موارد بوده است. در این فصل و فصل قبل، واژه ها به ترتیب الفبا چیده شده اند.

فصل سوم ذیل عنوان «الرموز النسبیة» کلمات اختصاری که در کتاب های انساب رواج دارند، گردآوری و با توضیحات لازم ارائه شده اند.

پس از آن تحت عنوان «التنبیهات العامة» عبارات مهم از علما در زمینه ی انساب عرضه شده است.

در خاتمه ی کتاب، عبارت هایی از کتاب های انساب گردآوری و توضیح داده شده که نه می توان آنها را لغت دانست و نه اصطلاح. مثلا «هم بنو اخیاف»، «هم ذوو الرجل» و «هم نواصی بنی فلان».

در خور ذکر است که علم نسب و رجال، دانش هایی جداگانه اند اما از آنجا که در علم رجال نیز همواره سخن از نسب راویان مطرح است، می توان به ارتباط تنگاتنگ علم های انساب و رجال پی برد.