فعّالیت‌های متن‌پژوهانه محدّثان اصفهان در سده‌های یازدهم و دوازدهم (بسترهای شکل‌گیری و نمونه‌ها) - صفحه 48

_ شواهد الاسلام‌: شرح و حاشیه‌ای بر اصول الکافی‌ و اثر ملا رفیعا (م بعد از 1160ق) است‌.۱

_ معاهد التّنبیه فی شرح من لایحضره الفقیه‌: اثر ابو جعفر محمّد بن جمال الدین ابو منصور حسن بن شهید ثانی(م1030ق) است‌.۲

_ روضة المتقین فی شرح اخبار الائمه المعصومین علیهم السلام: شرحی مزجی و اثر محمّد تقی مجلسی است‌. وی اسانید را بررسی نموده و به صحّت احادیث به طرق شیخ طوسی یا شیخ کلینی در صورتی كه به روایت شیخ صدوق صحیح نباشد‌، اشاره نموده است‌. مؤلف درسال 1063ق، از شرح کتاب فراغت یافته است‌.۳

_ لوامع صاحبقرانی‌: نام دیگر آن اللّوامع القدسیه، اثر محمّد تقی مجلسی و به زبان فارسی است‌.۴

_ احیاء الاحادیث فی شرح تهذیب الحدیث‌: اثر محمّد تقی مجلسی است‌.۵

_ حجّه الاسلام فی شرح تهذیب الاحکام‌: اثر محمّد طاهر بن محمّد حسینی قمی (م1098ق) است‌.۶

_ ملاذ الاخیار فی شرح تهذیب الاخبار‌: اثر محمّد باقر مجلسی است‌. مؤلّف پس از هر روایت، ابتدا سلسله سند حدیث را شرح نموده و سپس به توضیحات متن می‌پردازد‌.۷

_ غایة المرام فی شرح تهذیب الاحکام‌: اثر سید نعمت الله جزایری است‌. وی به چند روایت باب اشاره نموده و پس از آن، در باره هر یک از روایات، از حیث سند و متن، گفت و گو می‌کند‌. آغاز کتاب مقدّمه‌ای در باره بحث‌های درایه و دیگر مباحث حدیثی است. استنساخ نسخه اوّل کتاب در سال 1091ق، به پایان رسیده است‌.۸

_ کنز الطالب و وسیلة الراغب‌: اثر سید نعمت الله جزایری، مختصر غایة المرام بوده و در 1091ق، تمام شده است‌.۹

1.. الذریعة الی تصانیف الشیعه‌‌، ج۱۴‌، ص۲۴۲‌.

2.. همان‌، ج۲۱، ص۲۰۸‌.

3.. همان‌، ج۱۱، ص۳۰۲‌.

4.. همان‌، ج۱۴ ص۹۴‌.

5.. همان‌، ج۱‌، ص۳۰۷‌.

6.. همان‌، ج۶‌، ص۲۴۷‌.

7.. ملاذ الاخیار فی تهذیب الاخبار‌، ص۸.

8.. الذریعة الی تصانیف الشیعه‌، ج۱۶، ص۱۸‌.

9.. فهرست کتابخانه آیة الله مرعشی نجفی‌،ج ۶‌، ص۱۳۰؛ یادنامه مجلسی‌، ج۱‌، ص۸۰‌.

صفحه از 70