روایات عاشورایی مقاتل الطالبیین ابوالفرج اصفهانی در میزان نقد و بررسی - صفحه 172

می‌رسد.۱ حال با فرض این که مادر شهیدان، یعنی امّ البنین زنده باشد و برادران شهید، زن و فرزند هم نداشته باشند، همه ارث به مادرش حضرت ام البنین می‌رسد و هیچ چیزی به برادرزاده شهیدان، یعنی عبیدالله فرزند حضرت عباس علیه السلام نمی‌رسد.۲ پس هر دو فرض محال است.

ثالثاً. ابونصر بخاری در كتاب سرّ السلسله العلویه در نقلی شبیه به نقل ابوالفرج آورده است:

۰.روز عاشورا امام حسین علیه السلام نخست برادران حضرت عباس علیه السلام، جعفر و عثمان و عبدالله را به میدان فرستاد كه تمام آنها به شهادت رسیدند و حضرت عباس صاحب ارث آنها شد و از او نیز پسرش عبیدالله ‌بن‌ عباس ارث برد.۳

از نقل ابونصر بخاری با كمال وثوق و اطمینان می‏توان استفاده كرد كه كه ام البنین پیش از جریان كربلا فوت كرده بود؛ زیرا چنان که گفته شد، اگر ام البنین در كربلا زنده می‏بود، میراث برادران عباس، به مادرشان می‏رسید، نه به برادرشان حضرت عباس و پس از او فرزندش عبیدالله و برگرداندن تركه _ که از سوی محمد حنفیه به عبیدالله انجام شد _ درست مطابق با فقه اسلام و شریعت حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم است؛ زیرا حضرت عباس علیه السلام برادر اصلی برادران خود بود و محمد حنفیه «برادر ابی» آنها محسوب می‏شد و هر گاه «برادر ابوینی و ابی» اجتماع كنند، «ابوینی» مقدم و «ابی» محروم خواهد بود؛ ولی عمر اطرف این مسئله را نفهمیده بود با این كه فرزند علی علیه السلام باب مدینه علم رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم بود، و باید به امام معصوم زمان خود، حضرت سجاد علیه السلام مراجعه كند و حكم خدا را دریابد و خود را به هلاكت نیاندازد.

اگر اصل منازعه درست باشد، احتمالاً این نسبت صحیح باشد؛ زیرا در كتاب عمدة الطالب نوشته است:

۰.عمر اطرف با جامه‏های زرد رنگی كه پوشیده بود، در اجتماع مردم حاضر نشد و گفت: من بسیار با احتیاط عمر كردم و در خانه نشستم و كشته نشدم.۴

1.. ر.ک: جواهر الکلام، ج۳۹، ص۱۱۱ - ۱۱۲؛ تحریر الوسیلة، فصل «فی میراث الأنساب»، ‏ص ۸۰۴؛ معجم طبقات الإرث، ص۲۷.

2.. ر.ک: تحریف‌شناسی عاشورا و تاریخ امام حسین(، ص۲۳۴.

3.. سرّ السلسلة العلویة، ص۸۹.

4.. عمدة الطالب، ص۳۶۲.

صفحه از 189