تاریخ‌گذاری حدیث «لن یفلح قوم ولّوا امرهم امرأة» بر اساس روش تحلیل متن و اسناد - صفحه 33

می‌فرستاده۱ او را اعقل و افضل خاندان ساسانی کرده بود.۲

سال حکومت وی بنا بر تصریح اکثر مورخان 629 و 630 م، گفته شده است.۳

بنا بر این، سلطنت او معاصر با آخرین سال حیات پیامبر و همزمان با رحلت رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم بوده است.۴ برخی منابع نیز سال‏های سلطنت او را معاصر با خلافت ابو بکر۵ و اوایل خلافت عمر۶ دانسته‌اند.

بعد از مرگ پوراندخت، بار دیگر مردم فارس مضطر شدند و دختر بزرگ‏تر خسرو پرویز را به اتفاق آرا بر تخت نشاندند.۷ مدت سلطنت او را چهار ماه و شش ماه بیشتر ندانسته‌اند.۸

در حسن عقل سلوک و تدبیر و روش مملکت‌داری، گسترش عدل و داد او نیز به فراوانی سخن گفته شده است.۹ این گفته معروف او که: پادشاه، چه زن باشد چه مرد، باید سرزمینش را نگه دارد و به داد رفتار کند، نشان از تیزهوشی و دانایی وی دارد. ۱۰

بر مبنای این گزارش‌های تاریخی _ که بیشتر، مورخان مسلمان آن را روایت نموده‌اند _ دو نکته در بحث تاریخی این روایت قابل رمزگشایی است.

اگر زمان سلطنت پوران‌دخت (ملکه اول) معاصر ابو بکر و اوایل خلافت عمر باشد، نقل این حدیث از پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم جز وضع نیست. و اگر زمان سلطنت ملکه، معاصر رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم باشد، رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم منافی با روشی و مشی ملکه سخن گفته، در حالی که شیعه و سنی نقل دیگری در این خصوص از غیر از ابی ‌بکره نداشته‌اند و لذا متهمٌ‌به این سخنانِ مغایر با حقیقت تاریخی، جز ابی ‌بکره نیست.

1.. زین الاخبار، ص۱۰۱.

2.. شاهنامه ثعالبی، ص۳۵۵.

3.. ایران و شرق باستان، ص۴۶۷؛ تاریخ اجتماعی ایران، ج۱، ص۶۲۳؛ دانشنامه تاریخ، ج۸، ص۳۸۶؛ تاریخ تطبیقی ایران، ص۷۲؛ بررسی‏های تاریخی، ص۲۶.

4.. تاریخ بلعمی، ج۲، ص۸۴۶؛ فهرس التواریخ، ص۲۵.

5.. اخبار الطوال، ص۱۴۴.

6.. دانشنامه تاریخ، ج۱، ص۳۸۶.

7.. مجمع الانساب، ص۲۵۴؛ شاهنامه ثعالبی، ص۳۵۵.

8.. چهار ماه: روضة اولی الالباب فی تواریخ الاکابر و الانساب، ص۶۷؛ تاریخ گزیده، ص۲۵؛ تاریخ بلعمی، ج۲، ص۸۴۸ و شش ماه: تاریخ الطبری، ج۲، ص۷۸۴؛ النهایة، ج۵، ص۲۲۵.

9.. روضة اولی الالباب فی تواریخ الاکابر و الانساب، ص۶۷؛ تاریخ الطبری، ج۲، ص۸۴۸؛ تاریخ گزیده، ص۱۲۵؛ مجمع الانساب، ص۲۵۲؛ نظام التواریخ، ص۵۴؛ شذرات الذهب فی اخبار من ذهب، ص۱۰۲؛ شاهنامه ثعالبی، ص۳۵۵؛ تاریخ کامل ایران، ص۱۰۵.

10.. تاریخ و سکه شناسی پادشاهی پوراندخت، ص۲۱.

صفحه از 42