كاربرد روش‌های اصول استنباط - صفحه 61

جانشینی خدای متعال به جای عقل این بنده این است که عقل او توان معرفت الهی ندارد.

10. مفهوم لقب

نظریه مؤلّف در ذیل آیات قرآنی «وَ لا یكَلِّمُهُمُ اللَّهُ یوْمَ الْقِیامَةِ وَ لا یزَكِّیهِمْ وَ لَهُمْ عَذابٌ أَلِیمٌ‏»۱ و «وَ لا یكَلِّمُهُمُ اللَّهُ وَ لا ینْظُرُ إِلَیهِمْ یوْمَ الْقِیامَةِ وَ لا یزَكِّیهِمْ‏»۲: وی معتقد است خدای متعال بندگانی دارد که به آنان نگاه نموده و با آنان سخن گفته و آنان را پاک می‌سازد. ایشان این آیات را شاهد صحت عبارت «وَ اكَلِّمُهُمْ كُلَّما نَظَرْتُ إِلَیهِمْ»۳ از حدیث معراج و دیگر آموزه‌های دینی مطرح شده در شرح این عبارت که دارای این مضمون، یعنی سخن گفتن خدای متعال با بندگان صالح خود در آخرت هستند، می‌داند.۴

1.. سوره بقره، آیۀ ۱۱۷.

2.. سوره آل‌عمران، آیۀ ۷۷.

3.. الوافی، ج۲۶، ص۱۴۸.

4.. سِرُّ الإسراء، ج۳، ص۲۳۴.

صفحه از 70