رجبيّه (شرح زيارت رجبيّه) - صفحه 395

4 . احمد بن حسن يزدى مشهدى (م حدود 1310 ق) . ۱
5 . درويش على بن حسين بن على بغدادى حائرى (م 1277 ق) . ۲
ملّا محمد مهدى قزوينى نيز در اثرى كه در پيش رو داريم ، زيارت رجبيه را بسط و شرح داده است . ايشان ابتدا مختصرى از ترجمه و احوال جناب حسين بن روح نوبختى را ذكر مى كند و سپس متن زيارت و بعد از آن ترجمه تحت اللفظى آن را مى آورد و آن گاه وارد شرح هر يك از جملات زيارت مى شود .
قزوينى در فهرستى كه از تأليفات خود براى شيخ حرّ عاملى ، جهت درج در أمل الآمل فرستاده ، نامى از اين كتاب نياورده است ، به همين سبب در أمل الآمل و به تبع آن در روضات الجنّات و رياض العلماء هم نامى از اين كتاب نيست . او در 1123 ق موفق به تأليف اين اثر شده است .
از رجبيه قزوينى تنها نسخه اى كه مى شناسيم ، دست نوشته موجود در كتاب خانه آستان قدس رضوى عليه السلام به شماره 3381 است ۳ كه براساس همان نسخه متن اين رساله تقديم مى گردد .
دانشمند فقيد محمد مهدى بن يحيى قزوينى معروف به عماد الواعظين و حاج عماد فهرسى و يا عماد المحققين (م 1355 ق) صاحب أمان الحثيث في لهو الحديث ۴ ، در حاشيه نسخه شرح زيارت رجبيه قزوينى ، در چندين مورد مطالبى را آورده و گاهى نقد كرده و يا توضيحى داده است . يكى از اين حواشى داراى تاريخ چهارم شوال 1349 ق است . همه اين حواشى را در پاورقى ذكر كرده ايم .

1.الذريعة ، ج ۲۴ ، ص ۳۵۰ ؛ مشار فارسى ، ج ۵ ، ص ۵۳۲۴ .

2.الذريعة ، ج ۱۳ ، ص ۳۰۶ .

3.اين نسخه به خط نستعليق محمدابراهيم بن محمد اسماعيل اصفهانى در سال ۱۱۲۷ق تحرير شده و داراى ۶۴ برگ است . ر .ك : فهرست نسخه هاى خطى آستان قدس رضوى ، ج۶ ، ص۲۳۹ .

4.الذريعة ، ج ۱۱ ، ص ۱۱۲ ؛ فهرست كتاب هاى چاپى عربى مشار ، ص ۹۰ .

صفحه از 527