رجبيّه (شرح زيارت رجبيّه) - صفحه 422

«أسألك» نه به «المولودين» و كفعمى گفته كه اين تأويل ، عليل است ؛ به چند وجه :
يكى اين كه لازم دارد كه روايت ابن عيّاش باطل باشد و حال آن كه شيخ طوسى و غير او از اماميه ـ رضوان اللّه عليهم ـ آن را در مصابيح خود مذكور كرده اند و ابن طاووس در كتاب فتح الأبواب گفته كه : «متهجد جدّ من كه شيخ طوسى است ، كتاب عمل است كه بر طبق درايت و علم نوشته گشته و محض روايت نيست ؛ براى اين كه كسى كه كتابى براى عمل تصنيف كند ، پس به تحقيق كه صحّت سند او را متقلّد شده و اگر اعتقاد به صحت آن نداشته ، عملى را نقل كند ، بدعتى در اسلام كرده و حاشا كه شيخ طوسى رحمه اللهتصنيف بدعت كند». ۱ دويم : اين كه از ابطال روايت ابن عياش لازم مى آيد تخصيص توسل به اين دو امام در ماه رجب ، نه غير آن از ماه ها مثل شعبان و ماه رمضان و اگر مخصوص اين توسل تولد ايشان در اين ماه نباشد ، تخصيص بلا مخصِّص لازم آيد.سيوم : اين كه اگر تولد اين دو امام در اين ماه صاحب احترام نمى بود ، مناسب اين بود كه حضرت صاحب عليه السلام بفرمايد كه : «اللّهمّ إنّي أسألك بالإمامين» و چون تولد در اين ماه سبب اين توسل شده ، به لفظ «مولودين» مذكور گشته ؛ چنانچه در دعاى روز سيم شعبان كه مولد حضرت امام حسين عليه السلام است / 14 / مذكور است كه : أسألك بالمولود في هذا اليوم ۲ انتهى.و فقير گويد كه نظير دعاى سيوم شعبان است دعايى كه منقول است كه در شب پانزدهم آن كه مولد حضرت صاحب الزمان است ـ عليه و على آبائه صلوات الرحمن ـ كه : اللّهمّ بحقّ ليلتنا ومولودها ۳ الخ . . . .نكته تخصيص مولودين مذكورين در اين دعا به توسل به ايشان با اين كه ولادت حضرت امير المؤمنين عليه السلام نيز على الاشهر واقع شده در آن ، بر فرض قطع نظر از تعبد كه در هر عبادتى لابد است ، ممكن است كه مبنى بر يكى از چند نكته باشد :اوّل : اين كه چون اين دعا از ناحيه مقدّسه بر آمده ، شايد منظورِ حضرت

1.ر. ك : فتح الأبواب ، ص ۱۸۶.

2.ر. ك : مصباح المتهجّد ، ص ۸۲۵ ؛ البلد الأمين ، ص ۲۴۱ ؛ بحار الأنوار ، ج ۱۰۸ ، ص ۱۰۱.

3.مصباح المتهجّد ، ص ۸۴۲ ؛ المصباح ، كفعمى ، ص ۵۴۵ ؛ البلد الأمين ، ص ۱۸۷.

صفحه از 527