رجبيّه (شرح زيارت رجبيّه) - صفحه 430

ستايش است و اگر اسناد به ملائكه شود ، به معنى ستايش و طلب رحمت است و اگر اسناد به بندگان شود ، به معنى طلب رحمت و تصديق به رسالت است ؛ چنانچه ظاهر مى شود از آنچه فاضل لاهجى در ذيل كريمه «إِنَّ اللَّهَ وَ مَلَئِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِىِّ يَـأَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُواْ صَلُّواْ عَلَيْهِ»۱ الخ از كتاب ثواب الأعمال نقل كرده كه حضرت صادق عليه السلام فرمود كه : صلاة اللّه رحمة من اللّه له ۲ ، وصلاة الملائكة تزكية منهم له ، وصلاة المؤمنين دعاء منهم له . ۳
و از تفسير عليّ بن ابراهيم نقل كرده كه : صلاة اللّه عليه تزكية له وثناء عليه ، وصلاة الملائكة مدحهم له ، وصلاة الناس دعاؤهم [له ]والتصديق والإقرار بفضله ۴ انتهى .و در كتاب معاني الأخبار از حضرت صادق عليه السلام منقول است كه : من صلّى على النبيّ صلى الله عليه و آله فمعناه : إنّي [أنا ]على الميثاق والوفاء الذي قبلت حين قوله : «أَلَسْتُ بِرَبِّكُمْ قَالُواْ بَلَى»۵ ، ۶ حاصل معنى اين كه «غرض اصلى از صلوات بر پيغمبر صلى الله عليه و آله اظهار اين است كهآن پيمان [و] عهدى كه در عالم ذَرّ كردم ، الحال نيز اقرار به آن دارم» شايد مراد اين باشد كه چون صلوات بر پيغمبر صلى الله عليه و آله مستتبع صلوات بر آل اوست و صلواتبر او و ايشان مستلزم اقرار به حجّيت ايشان است و اقرار به حجّيت ايشان از فروع اقرار به ربوبيت خداوند عالميان است ، پس صلوات بر ايشان از قبيل تجديد اقرار و ايمان است .و در اربعين فاضل مجلسى ـ طالب ثراه ـ مذكور است كه :
بعضى صلوات خدا را به معنى مغفرت ، و صلوات ملائكه را به معنى استغفار گرفته اند و اين سخن بنا بر اصول اماميه كه پيغمبر صلى الله عليه و آله را [معصوم ]مى دانند صورتى ندارد ، مگر به تأويلى ؛ كما لا يخفى ۷ ـ انتهى ملخّصا ـ .

1.سوره احزاب ، آيه ۵۶.

2.در ثواب الأعمال و بحار الأنوار : ـ له .

3.ثواب الأعمال ، ص ۱۵۶ ؛ بحار الأنوار ، ج ۸۳ ، ص ۸۶ ، ح ۳ و ج ۹۴ ، ص ۵۸ ، ح ۳۴.

4.تفسير القمّي ، ج ۲ ، ص ۱۹۶.

5.سوره اعراف ، آيه ۱۷۲ .

6.معاني الأخبار ، ص ۱۱۶ ، ح ۱.

7.كتاب الاربعين ، ص۵۸۸ .

صفحه از 527