رجبيّه (شرح زيارت رجبيّه) - صفحه 433

اخراج حقوق لازمه و گرفتن ديون ثابته بر ذمّت غير ، يا صاحب اختيار بودن بر طفل يا ديوانه كه شرعا بايد ديگرى صاحب اختيار او باشد تا او / 19 / تضييع مال يا جان خود نكند .و بالجمله وصايت ائمّه معصومين نسبت به خاتم النبيين ـ صلوات اللّه عليهم أجمعين ـ عبارت است از اين كه چنانچه علوم و اسباب انبياى سابقين نزد او مضبوط و زمام مهام معاش و معاد انام به احكام او مربوط بود ، ايشان نيز عليهم السلام واحدا بعد واحد چنين و از جانب رب العالمين به نصوص متواتره حجّت اند بر اهل آسمان ها و زمين ، وللمقال مجال تركناه خوفا من الملال .

قوله : الحُجُب

[الحُجُب] در اكثر نسخ به ضمّ حاء حطّى و ضمّ جيم مخفّفه [و] جمع حجاب است به معنى ترجمان .صاحب مجمع البحرين گفته كه : «محمّد صلى الله عليه و آله حجاب اللّه أي ترجمانه ، وجمعه حُجُب ككتاب وكتب» . ۱
و مراد به ترجمان ـ بفتح تاء و ضمّ جيم و بضمّهما و بفتحهما ـ كسى است كه تفسير سخنى كند به زبانى كه عيان باشد نزد مخاطب و لهذا در «باب أنّ الأئمّة عليهم السلام ولاة أمر اللّه » الخ از كتاب الحجّة كافى از حضرت امام محمّد باقر عليه السلام مروى است كه : سخن «تراجمة وحى اللّه » يعنى : ما ائمّه معصومين ، بيان كنندگانيم براى بندگان ، وحى خدا را كه عبارت است از قرآن ؛ ۲ چه فهم متشابهات آن بدون بيان ايشان به عبارتى كه عيان باشد نزد اذهان ممكن نيست .و حجب به معنى پوشاننده عيوب شيعيان و به معنى كوه هاى علم و عرفان نيز مى تواند بود ۳ و بنا بر اوّل جمع حجاب به معنى پرده و امثال آن است و بنا بر دوم جمع حجاب به معنى چيزى است كه مشرِف باشد از جمله كوه .

1.مجمع البحرين ، ج ۱ ، ص ۴۵۵ (حجب).

2.الكافي ، ج ۱ ، ص ۱۹۲ ، ح ۳.

3.ر. ك : لسان العرب، ج ۱، ص ۲۹۸ (حجب).

صفحه از 527