رجبيّه (شرح زيارت رجبيّه) - صفحه 444

والنهار ، وارزقنا محبَّتهم في أيّام الكَرَّة وفي دار القرار .بدان كه «اخباريه» كه شارح مواقف از جمله فرق اماميه شمرده ، غير [از] «اخباريين» است كه در اين زمان در مقابل مجتهدين اطلاق مى شود ؛ چه فرقه اولى را «ظاهريّه» نيز مى نامند و محققين اخباريين اماميّه طريقه ايشان را باطل مى دانند .شيخ طوسى رحمه الله در «فصل في ذكر خبر الواحد» ۱ الخ از كتاب عدّة الاُصول گفته كه :
اختلف الناس في خبر الواحد ، فحكي عن النظّام أنّه كان يقول : «إنّه يوجب العلم الضروري إذا قارنه سبب» ، وكان يجوّز في الطائفة الكثيرة أن لا يحصلَ العلم بخبرها. و حكي عن قوم من أهل الظاهر أنّه يوجب العلم مطلقا. ۲ و بعد از نقل از مذاهب ديگر در اين مسئله گفته [است] كه :
والذي أذهب إليه أنّ خبر الواحد لا يوجب العلم ، وإن كان يجوز أن تَرد العبادة بالعمل به عقلاً ، و قد ورد جواز العمل به في الشرع ، إلّا أنّ ذلك موقوف على طريق مخصوص.و بعد از اين گفته كه :
وأنا أبتدئ أوّلاً فأدلّ على فساد هذه المذاهب التي حكيتها ، ثمّ أدلّ على صحّة ما ذهبت إليه.و فرقه ثانيه بنا بر آنچه استاد قدس سره در حاشيه عدّه در ذيل كلام شيخ طوسى «وأمّا القياس والاجتهاد فعندنا أنّهما ليسا بدليلين ، بل محظور استعمالهما» ۳ گفته [است] :جمعى اند كه انكار اجتهاد در نفس احكام الهى بالكليه مى كنند و اخبار آحاد را از اين جهت كه مفيد ظنّ به حكم واقعى اند ، معمول بها نمى دانند و ايضا جايز نمى دانند عمل به آنها را در وقتى كه مقرون نباشند به شروطى كه نقل كرده آنها را در متن عدّه شيخ طوسى رحمه الله ، بلكه مى گويند جايز است عمل به آيات و اخبار آحاد جامعه شروط و صحّت و سداد آن [از]حيثيّت اين [است] كه حكمى كه از آنها مفهوم مى شود مدلول ظاهر آن الفاظ است ، نه از حيثيّت ظن به اين كه آن

1.عدّة الاُصول ، ج ۱ ، ص ۲۸۶.

2.در مصدر : ـ مطلقا .

3.عدّة الاُصول ، ج ۱ ، ص ۳۹.

صفحه از 527