رجبيّه (شرح زيارت رجبيّه) - صفحه 463

و اين عبارت در تفسير فخر رازى نيز مذكور است ، ليكن در آن جا چنين است كه : «لأنّها أرفع شراب في الجنّة» يعنى تسنيم مشتق از سنم و به معنى رفع است پس محتمل است كه آن چشمه را تسنيم گفته باشند از جهت رفعت شأن آن يا از جهت آن كه آب آن چشمه از طرف بالا فرو مى ريزد ؛ چنانچه بعضى گفته اند كه آن چشمه اى است كه از سقف عرش روان گشته به بهشت مى ريزد آن چشمه اى است كه مى آشامند آن را نزديكان بارگاه اله .در تفسير علي بن إبراهيم چنين است كه : المقرّبون هم ۱ آل محمّد [صلى اللّه عليه وآله] ؛ يقول اللّه : «وَ السَّـبِقُونَ السَّـبِقُونَ * أُوْلَئِكَ الْمُقَرَّبُونَ»۲ رسول اللّه وخديجة وعليّ بن أبي طالب ، و ذرّيّاتهم تلحق بهم ، يقول اللّه : «أَلْحَقْنَا بِهِمْ ذُرِّيَّتَهُمْ» المقرّبون يشربون من تسنيم بحتا صرفا ، وسائر المؤمنين ممزوجا . ۳ و از ابن عبّاس منقول است كه : مِن أشرف شراب أهل الجنّة هو تسنيم ؛ يشربه المقرّبون صرفا ، و يمزج لأصحاب اليمين . ۴ و ايضا در تفسير علي بن إبراهيم چنين است كه : يشرب بها المقرّبون وهم رسول اللّه صلى الله عليه و آله وأمير المؤمنين و فاطمة والحسن والحسين والأئمّة عليهم السلام . ۵

قوله : والسلام عليكم بما صبرتم فنعم عقبى الدار

باء در «بما صبرتم» براى سببيّت است على ما قالوا ، و به خاطر قاصر مى رسد كه براى مقابله تواند بود . و اين فقره اشارت است به كريمه سوره رعد كه : «وَ الَّذِينَ صَبَرُواْ ابْتِغَآءَ وَجْهِ رَبِّهِمْ وَ أَقَامُواْ الصَّلَوةَ وَ أَنفَقُواْ مِمَّا رَزَقْنَـهُمْ سِرًّا وَ عَلَانِيَةً وَ يَدْرَءُونَ بِالْحَسَنَةِ السَّيِّئَةَ أُوْلَئِكَ لَهُمْ عُقْبَى الدَّارِ * جَنَّـتُ عَدْنٍ يَدْخُلُونَهَا وَ مَن صَلَحَ مِنْ ءَابَآئِهِمْ وَ أَزْوَ جِهِمْ وَ ذُرِّيَّـتِهِمْ وَالْمَلَئِكَةُ يَدْخُلُونَ عَلَيْهِم مِّن كُلِّ بَابٍ * سَلَـمٌ عَلَيْكُم بِمَا صَبَرْتُمْ فَنِعْمَ عُقْبَى الدَّارِ»۶ ترجمه ـ

1.تفسير القمّي ، ج ۲ ، ص ۴۱۱.

2.در مصدر : ـ هم .

3.سوره واقعه ، آيات ۱۰ و ۱۱.

4.تفسير القمّي ، ج ۲ ، ص ۴۱۲.

5.ر. ك : جامع البيان ، ج ۳۰ ، ص ۱۳۵ ، ح ۲۸۴۳۰.

6.سوره رعد ، آيات ۲۲ ـ ۲۴.

صفحه از 527