رجبيّه (شرح زيارت رجبيّه) - صفحه 511

جناب همان خلافت جميع ائمه هُداست ، لهذا خلافت آن حضرت را تعبير كرد به خلافت ائمه هُدا عليهم السلام و فرمود كه : «لَيَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِى الْأَرْضِ» .
و آنچه در اصول كافى از عبد اللّه بن سنان نقل كرده كه من از حضرت صادق عليه السلام پرسيدم كه : مراد از «الَّذِينَ ءَامَنُواْ» در آيه «وَعَدَ اللَّهُ الَّذِينَ ءَامَنُواْ مِنكُمْ وَ عَمِلُواْ الصَّــلِحَـتِ لَيَسْتَخْلِفَنَّهُمْ» كدام جماعت اند؟ حضرت در جواب من فرمود : هم الأئمّة ۱ ، مراد همان خواهد بود كه به توفيق اللّه الكريم ذكر كرديم ؛ زيرا كه خلافتى كه متضمّن تبديل خوف به امن باشد ، جز در زمان مهدى هادى قائم آل محمّد ـ صلى اللّه عليهم ـ به وقوع نخواهد آمد ، امّا چون خلافت آن حضرت در واقع خلافت ائمّه طاهرين است ، بنا بر اين ، حضرت صادق عليه السلام فرمود كه : هم الأئمّة. و غبار منافات نيز ميان اين حديث و حديث سابق مرتفع است و بر اذكيا پوشيده نخواهد بود كه بنا بر اجتماع دنيا كه در سابق سمت گزارش يافت ، مشيَّد نيست بنيان قول عامّه كه گفته اند اين آيه در شأن اصحاب پيغمبر صلى الله عليه و آله نازل شده و دلالت دارد بر صحّت خلافت خلفاء ثلاثه بله بنا بر آن خلافت و كفر آنها اظهر من الشمس و ابين من الامس خواهد بود. انتهى. ۲
و ساير اقوالِ متعلق به اين آيه مفصَّلاً مذكور است در كتاب ذخر العالمين فقير و در كتاب غيبت محمّد بن ابراهيم نعمانى رحمه الله كه درسال سيصد و چهل و دو تصنيف آن نموده و صاحب بحار الأنوار از شيخ مفيد و غيره توثيق او را نقل فرموده ، چند حديث كه مناسب اين مقام است باسناده مروى است :
از آن جمله حضرت امام محمّد باقر عليه السلام فرمود كه : هرگاه قائم آل محمّد عليهم السلام ظاهر شود ، هر علّتى كه در مؤمن باشد ، اللّه تعالى آن را برطرف سازد و قوّتش را به آن ردّ فرمايد. ۳
و ايضا حضرت امير المؤمنين عليه السلام فرمود كه : گويا مى بينم عجم را كه سراپرده هاى خود را در مسجد كوفه برپا داشته اند و مردم را تعليم قرآن مى كنند بر وجهى كه فرو فرستاده شده .

1.الكافي ، ج ۱ ، ص ۱۹۳ ، ح ۳.

2.تفسير شريف لاهيجى ، ج ۳ ، به تصحيح محمد ابراهيم آيتى ، ص ۳۰۶ ـ ۳۰۷.

3.الغيبة ، نعمانى ، ص ۳۱۷ ، ح ۲ ؛ بحار الأنوار ، ج ۵۵ ، ص ۳۶۴ ، ح ۱۳۸.

صفحه از 527