بررسی روایات لعن «زرارة بن اعین» با توجه به جریان‌های کلامی امامیه - صفحه 120

قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عبدالله علیه السلام یقُولُ: لَعَنَ اللَّهُ بُرَیداً وَ لَعَنَ‌ اللَّهُ زُرَارَةَ؛۱

۰.ابو سیار می‏گوید: از امام صادق علیه السلام شنیدم که فرمود خداوند برید را لعنت کند و خداوند زراره را لعنت کند.

۳.حدَّثَنِی حَمْدَوَیهِ بْنُ نُصَیرٍ، قَالَ: حَدَّثَنِی مُحَمَّدُ بْنُ عِیسَی، عَنْ عَمَّارِ بْنِ الْمُبَارَكِ، قَالَ: حَدَّثَنِی الْحَسَنُ بْنُ كُلَیبٍ الْأَسَدِی، عَنْ أَبِیهِ كُلَیبٍ الصَّیدَاوِی، أَنَّهُمْ كَانُوا جُلُوساً وَ مَعَهُمْ عُذَافِرٌ الصَّیرَفِی وَ عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِهِمْ مَعَهُمْ أَبُو عبدالله علیه السلام، قَالَ: فَابْتَدَأَ أَبُو عبدالله علیه السلام مِنْ غَیرِ ذِكْرٍ لِزُرَارَةَ، فَقَالَ‌: لَعَنَ اللَّهُ زُرَارَةَ لَعَنَ اللَّهُ زُرَارَةَ لَعَنَ اللَّهُ زُرَارَةَ، ثَلَاثَ مَرَّاتٍ؛۲

۰.راوی می‏گوید با عده‌ای نزد امام صادق علیه السلام نشسته بودیم پس امام علیه السلام بی‌مقدمه سه مرتبه فرمود: خداوند زراره را لعنت کند.

2. راه کارهای رفع تعارض

رجالیان در باره حل تعارض روایات جرح و تعدیل زراره، راه‌کارهای متفاوتی در پیش گرفته‌اند.

۱ - ۲. ضعف سند

برخی با اتکای به ضعف سند روایات جرح و ادعای این که این روایات شاذّ و نادرست است، آنها را کنار گذاشته‌اند.۳

آیة الله خویی می‏نویسد:

۰.این روایات ضعیف‏اند؛ زیرا افرادی که در سند واقع شده‏اند، از مجاهیل هستند.۴ و صدورش از معصوم علیه السلام ثابت نیست.۵

توجه به سند روایات لعن نیز نشان می‏دهد، این روایات از ضعف سند رنج می‏برد:

روایت اول، از نظر سند مرسل است؛ زیرا یک راوی بین «ماجیلویه» و «زیاد بن ابی حلال» حذف‌شده است.۶ در روایت دوم، راوی اول «حمدویه» امامی و ثقه است.۷ راوی دیگر،

1.. همان، ص۱۴۸.

2.. همان، ص۱۵۰.

3.. ر.ک: رجال الکشی، ص۱۴۸؛ التحریر الطاووسی، ص۲۴۰؛ نقد الرجال، ج۲، ص۲۵۶.

4.. معجم رجال الحدیث، ج۷، ص۲۴۵.

5.. همان، ص۲۳۱.

6.. رساله ابو غالب زراری، ص۶۴.

7.. رجال الطوسی، ص‏۴۲۱.

صفحه از 134