شاخصه‌های جامعه دینی با توجه به خطبه ‏های جمعه و عیدین پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم - صفحه 156

• برشمردن ویژگی‏های امام جمعه: (أَلَا وَ لَا یومَ فَاجِر مُومِناً إِلَّا أَن یقهَرَهُ سُلطَانُ یخَافُ سَیفَهُ أَو سَوطَهُ).

خطبه چهارم (جمعه)

در منابع اهل‏سنت، به جز خطبه‏ای که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم در اولین جمعه حضورشان در شهر مدینه ایراد فرموده‏اند‏‏، خطبه جمعه کاملی دیده نمی‏شود و فقط بخش‏هایی از خطبه‏های جمعه حضرت نقل شده است که این خطبه نیز همین‏ گونه است. مسلم نیشابوری در صحیح مسلم از طرق مختلف خطبه را به روایت از جابر نقل کرده است که در هر کدام از این روایت‏ها با کمی تغییر و تفاوت در الفاظ، به خواندن دو رکعت نماز هنگام ورود به مسجد در روز جمعه، در حالی که امام خطبه می‏‏خواند، سفارش شده است که به یکی از این طرق نقل روایت در زیر اشاره می‏‏شود:

۰.و حدثنا أبو الربیع الزهرانی و قتیبة بن سعید، قالا: حدثنا حماد و هو ابن زید، عن عمرو بن دینار،عن جابر بن عبد الله، قال: أِذَا جَاءَ أَحَدُکُم یومَ الجُمعَةِ وَ قَدخَرَجَ الأِمامُ من مَسجدفَلیصِل رَکعَتَین.۱

نمایه موضوعات خطبه

• دستور پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم به خواندن دو رکعت نماز تحیت۲ هنگام ورود به مسجد در روز جمعه، در حالی که امام خطبه می‏‏خواند: (أِذَا جَاءَ أَحَدُکُم یومَ الجُمعَةِ وَ قَدخَرَجَ الأِمامُ من مَسجد فَلیصل رَکعَتَین).

خطبه پنجم (جمعه)

حضرت در یکی از خطبه‏های جمعه مسیر بیان خطبه خود را تغییر داده و در اثر ورود فردی به نماز جمعه او را توصیه به خواندن دو رکعت نماز تحیت می‏‏کند؛ به این ترتیب که هنگام خواندن خطبه توسط پیامبر گرامی ‏اسلام صلی الله علیه و آله و سلم فردی به نام سلیک العطفانی وارد مکان اقامه نماز جمعه می‏‏شود و می‏‏نشیند. حضرت او را دیده و می‏‏فرماید: «ای سلیک، برخیز و خیلی کوتاه دو رکعت نماز تحیت به جا آور». سپس حضرت جمله‏ای را در قالب

1.. صحیح مسلم، ج۲، ص۱۶۳.

2.. در شرح نووی بر صحیح مسلم مقصود از خواندن دو رکعت نماز در این حدیث، نماز تحیت است (ر.ک. شرح صحیح مسلم، ج۲، ص۱۶۴).

صفحه از 180