شاخصه‌های جامعه دینی با توجه به خطبه ‏های جمعه و عیدین پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم - صفحه 160

قال: سمعت رسوال الله صلی الله علیه و آله و سلم و هو علی ‏المنبر یقول: أَنَّ فِی الجُمعَةِ ساعَةً، وَ أَشارَ بِکَفَّهِ، کَأَنَّهُ یقَلِّلُهَا لَا یوافِقُها عَبد ٍمُسلِمٍ یسأَلُ اللهَ شَیئاً أَلَّا أَعطاهُ إِیاه؛۱

۰.همانا در روز جمعه ساعتی است، و اشاره کردند به دستشان، که اگر بنده مسلمانی آن را درک کند، امکان ندارد که از خدا چیزی بخواهد، مگر این که خدا آن چیز را به او بدهد.

نمایه موضوعات خطبه

• اشاره به ساعتی که در روز جمعه جهت اجابت دعای مسلمان وجود دارد.

خطبه دهم (جمعه)

این خطبه فقط در مصادر اهل‏سنت آمده و از جابر روایت شده است. ابو یعلی موصلی در مسند خویش سند و متن خطبه را این گونه ذکر کرده است:

۰.حدثنا سفیان، حدثنا أبی، عن سعید بن عبید الأزدی، حدثنا الفضل الرقاشی، عن محمد بن المنکدر، عن جابر، قال: قام رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم خطیباً یوم الجمعة، فقال: عَسَی رَجُلٌ تَحضُرُه الجُمعةَ وَ هُوَ عَلی قَدرِ مَیلٍ مِنَ المَدینَةِ فَلا یحضُرُ الجُمعُةِ، ثُمَّ قالَ فی الثانیةِ: عَسی رَجُلُ تَحضُرُه الجُمعَةَ وَ هُوَ عَلی قَدرِ میلین فی المَدینَة، قالَ یحضُرُها وَ قَالَ فی الثَّالِثَةِ: عَسی رَجُلٌ یکونَ عَلی قَدرِ ثَلاثَةٍ أَمیالٍ مِنَ المَدینَةِ، فَلا یحضُرُ الجُمعَةِ، وَ یطبَعُ اللهُ عَلی قَلبِه؛۲

۰.از جابر روایت شده: رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم در حالی‏که خطبه می‏‏خواند، ایستاده بود. پس فرمود: ممکن است شخصی بخواهد در نماز جمعه حاضر شود، در حالی که به اندازه یک میل از شهر فاصله داشته باشد، پس در نماز جمعه حاضر نمی‏شوند. سپس بار دوم فرمود: ممکن است شخصی بخواهد در نماز جمعه حاضر شود، در حالی که به اندازه دو میل از شهر فاصله دارد. پس حضور پیدا نمی‏کند. و برای بار سوم فرمود: ممکن است مردی به اندازه سه میل از شهر فاصله داشته باشد، پس در نماز جمعه حاضر نمی‏شود. در این صورت، خداوند بر قلب او مهر می‏‏زند.

نمایه موضوعات خطبه

• مهر زدن خداوند بر قلب کسی که با وجود داشتن فاصله کم از مکان اقامه نماز جمعه در این مراسم عبادی شرکت نمی‏کند (اشاره بر آثار ترک نماز جمعه).

1.. مسند احمد بن حنبل، ج۲، ص۲۸۰.

2.. مسند ابی یعلی، ج۴، ص۱۴۱.

صفحه از 180