معناکاوی روایت‌های «جنگ تأویل» - صفحه 33

ثانیاً تا جایی که بررسی شد، پیشینه‌ای برای این پژوهش وجود ندارد و در لا به ‌لای کتاب‌های مختلف و از جمله شرح حدیث‌ها تنها در چند سطر، به آن اشاره‌هایی شده است.

اصطلاح «تنزیل و تأویل» گویی بر اساس همین‌گونه روایت‌ها، پدید آمده است. تنزیل از ریشه نزول، به معنای فرود آمدن از بالا به پایین است.۱ راغب اصفهانی (م502ق) بر آن است که تنزیل برای فرود آوردن تدریجی و در طول زمان استعمال می‌شود.۲ اما این، همه واقعیت در باره تنزیل نیست؛ چه این که تنزیل معنای اصطلاحی دارد و در اصطلاح، در «تطابق مفاد الفاظ با واقعیت معنای آنها»، به کار رفته است؛ یعنی منظورِ الفاظ و عبارت‌ها، دقیقاً همانی است که از ظاهر آنها به دست می‌آید. در روایت آمده است:

۰.ظَهْرُهُ تَنْزِیلُهُ‏ وَ بَطْنُهُ تَأْوِیلُه؛۳

۰.ظاهرِ آن تنزیلش و باطنِ آن تأویل آن است.

سیوطی (849 - 911ق) محکم را آموزه‌هایی معنا کرده که از ظاهر قرآن بر می‌آید و تأویلی ندارند. و در ادامه، افزوده که تنزیل در برابر تأویل به کار رفته و منظور، معنایی غیر از ظاهر آیه نیست.۴ سخن سیوطی، مفاد روایتی با این مضمون است:

۰.الّذی تأویله فی تنزیله لا یحتاج فی تأویله الی أکثر من التنزیل؛۵

۰.تأویل آن در تنزیل آن است و برای تأویل نیازی به بیش از ظاهرش نیست.

آیاتی در قرآن وجود دارد که مفادشان همان ظاهر الفاظشان است؛ مانند آیه حکم وضو گرفتن برای نماز،۶ شستن صورت و دست‌ها و مسح کردن سر و پاها پیش از نماز. آیه‌هایی هم وجود دارند که چنین نیستند؛ مانند آیه «إِنَّ اللَّهَ یُضِلُّ مَنْ یَشاءُ»۷ که تنزیل آن، خواست خداوند سرمنشأ گمراهی است؛ حال آن ‌که برای منظور آیه، یک مفسر حداقل سه احتمال ذکر کرده است: کسانی که از حق منحرف شوند، خدا آنها را هدایت نمی‌کند. یا گمراهان را به راه بهشت هدایت نمی‌کند. منظور گمراه کردن از حق نیست؛ چرا که این کار، سفیهانه

1.. المفردات فی غریب القرآن، مادۀ نزل.

2.. همان.

3.. بصائر الدرجات، ج۱، ص۱۹۶.

4.. الإتقان، ج۱، ص۵۹۳.

5.. بحار الانوار، ج۹۰، ص۱۲.

6.. سوره مائده، آیه ۶.

7.. سوره رعد، آیه ۲۷.

صفحه از 51