مفهوم ‏شناسی ترکیب‏ های همسو با «هکذا نزلت» و شبهه تحریف قرآن - صفحه 73

ب) معنای اصطلاحی تحریف

تحریف در اصطلاح، در معانی مختلفی به کار رفته است. هیچ یک از آنها بی‏ارتباط با معنای لغوی تحریف نیست. در این‌جا به برخی از آنها که مهم‏تر به نظر می‏رسند، اشاره می‏کنیم.

1. تحریف معنوی

یعنی تفسیر و بیانی به آیه نسبت داده شود؛ در حالی که مقصود خداوند از آیه آن تفسیر نبوده است.۱ روایات بسیاری _که در نهی از تفسیر به رأی وارد شده _ناظر به همین معنا است.

2. اختلاف قراءات

قرآن با یک قراءت نازل شده و اختلاف در قرائتها از طرف قرّاء صورت گرفته است. این مطلب در برخی احادیث نیز آمده است؛ مانند حدیثی از امام باقر علیه السلام که فرمود:

۰.انّ القرآن واحد نزل من عند واحد، و لکنّ الاختلاف یجی‏ء مِن قِبَلِ الرواة۲.۳

3. زیاد شدن چیزی به قرآن نازل

آیات تحدی این گونه تحریف را ردّ می‏کند؛ علاوه بر این که تمامی فرقه‏های مسلمانان بر نفی چنین تحریفی اتفاق نظر دارند.۴

4. کم شدن چیزی از قرآن نازل

آن‌چه مورد اختلاف است، وقوع همین معنا از تحریف است. در جامعه شیعی هیچ گاه قول به تحریف قرآن به عنوان یک تفکّر رایج نبوده و نیست و علما و بزرگان شیعه همواره این نظریه را باطل دانسته‏اند.۵

ج) مردود بودن تحریف قرآن نزد شیعه

در ردّ نظریه تحریف به نقصان می‏توان به اموری استدلال کرد. در این جا به فهرست آنها اشاره می‏شود:۶

1.. ر.ک: المیزان فی تفسیر القرآن، ج۴، ص۳۶۴.

2.. الکافی، ج۲، ص۶۳۰، ح۱۲.

3.. جهت ملاحظه بحث اختلاف قراءات، ر.ک: البیان، ص۱۲۲ - ۱۹۳ و نیز «اختلاف قرائت یا تحریف قرآن»، مرتضی کریمی‏نیا، فصلنامه علوم حدیث، ش۴۰.

4.. ر.ک: البیان فی تفسیر القرآن، ص ۲۰۰.

5.. ر.ک: همان، ص۲۰۰ - ۲۰۶.

6.. برای مطالعه بیشتر ر.ک: آثار کنگرۀ بین المللی ثقة الاسلام کلینی رحمة الله، ج۵، ص۷۳، مقاله «صیانت قرآن از تحریف در احادیث الکافی».

صفحه از 94