سبک‌شناسی دعای مکارم الاخلاق - صفحه 6

تحت تأثیر قرار دادن مخاطب است _ بسیار مؤثر است. این موسیقی ظاهری _ که شامل الفاظ هم قافیه و مسجع و قطعات هم وزن و بحرهای یک‌سان می‌شود _ تأثیر بسیار زیادی بر مخاطب دارد.۱

هنگامی که واژه‌ها با ترتیب خاصی در کنار یک‌دیگر قرار بگیرند، ضمن آهنگین کردن و زیبایی بخشیدن به جملات، ممکن است بعضی از بحرهای شعر را نیز تداعی کنند؛ به عنوان مثال، عبارت دعایی _ ندایی «یَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ»۲ _ که در انتهای یکی از بندهای این دعا ذکر شده است _ با دو تفعیله «مستفعلن فاعلن»، یادآور بحر بسیط۳ است. هم‌چنین، با دقت در بند بیست و دوم از دعای مکارم الاخلاق و تقطیع عبارت‌های آن، می‌توان به بحر مضارع۴ دست یافت. عبارت، این ‌چنین است:

وَ تَوِّجْنی بِالْكِفَایَةِ، وَ سُمْنِی حُسْنَ الْوِلَایَةِ، وَ هَبْ لِی صِدْقَ الْهِدَایَةِ.۵

و/توّ/ وج/ نی/ بِل/ کِ/ فا/یة

و/ سم/ نی/ حس/نل/و / لا/یة

و/هب/ لی/صد/ قل/هِ/ دا/یة

م/فا/عی/لن/فا/عِ/لا/تن

این قطعه دارای عناصر موسیقایی متعددی است؛ به طوری که قافیه‌های آن، یک قصیده عمودی را تداعی می‌کند و واژه‌های آن متوازن است و هر فقره با حرف «ها» پایان می‌پذیرد.

2. موسیقی درونی

الف. تکرار

تکرار در ایجاد موسیقی درونی متن تأثیر بسزایی دارد. این تکرار _ که شامل تکرار جملات، واژه‌ها و یا حروف می‌شود _ به ایجاد متنی آهنگین کمک می‌کند. آشکارترین جمله‌ای که در این دعا تکرار شده، درود بر پیامبر و خاندان گرامی ایشان است که در بیست جای دعا دیده

1.. تحلیل آوایی در صحیفة سجادیه، ص۸۷.

2.. صحیفه سجادیه، ص۱۳۶.

3.. مستفعلن فاعلن مستفعلن فاعلن/ مستفعلن فاعلن مستفعلن فاعلن

4.. مفاعلین فاع لاتن/ مفاعیلن فاع لاتن

5.. همان، سرم را به تاج بی نیازی بپوشان و مرا به نیکی در کارهایی که به آن قیام می‌نمایم وادار و راهنمایی حقیقی را به من ببخش (ترجمه و شرح صحیفه کامله سجادیه، ص۱۳۹).

صفحه از 26