نقش قرآن در کشف و اصلاح تصحیف در روایات - صفحه 95

محتوایی و هم‌سازی ظاهری روایات با آیات کتاب خدا می‌تواند معیار و ملاکی در تصحیح متون حدیث و زدودن آن از تصحیف و دیگر آسیب‌ها قرار گیرد. در ادامه به تبیین دو روش بهره‌گیری از قرآن در شناسایی و اصلاح تصحیف در متن روایات خواهیم پرداخت که یکی بر‌گرفته از شباهت محتوایی و دیگری شباهت شکلی و ظاهری روایات با قرآن کریم است.

1. عرضه بر قرآن

چنان که گذشت، تجلی قرآن در کلام معصومان علیهم السلام گاه به صورت آشکار (مستقیم) و گاهی پنهان (غیر مستقیم) است. منظور از تأثیرپذیری پنهان، تبلور مضامین و معارف قرآنی در محتوای روایات است؛ بدون این که در ظاهر الفاظ، اثری از آیات الهی به چشم آید.۱ این همخوانیِ دقیق و تأثیر پذیریِ عمیق روایات از قرآن، در کنار استواری الفاظ و معانی و برکنار بودن آیات الهی از تحریف، موجب می‌شود که قرآنْ محور سنجش درست و نادرست در روایات قرار گیرد. بر اساس این معیار، موافقت و مخالفت با قرآن نشانه صدور یا عدم صدور روایت از معصوم علیه السلام است. این معیار در روایات مختلف، بارها مورد تأکید قرار گرفته است. امام صادق علیه السلام می‌فرماید:

۰.مَا لَمْ‏ یُوَافِقْ‏ مِنَ الْحَدِیثِ الْقُرْآنَ، فَهُوَ زُخْرُف؛۲

۰.هر حدیثی که با قرآن موافق نبود، دروغی است خوش‌نما.

هم ایشان از قول رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمود:

۰.أَیُّهَا النَّاسُ! مَا جَاءَكُم عَنِّی یُوَافِقُ‏ كِتَابَ‏ اللَّهِ‏ فَأَنَا قُلْتُهُ، وَ مَا جَاءَكُمْ یُخَالِفُ كِتَابَ اللَّهِ فَلَمْ أَقُلْهُ؛۳

۰.ای مردم، هر کلامی که از من به شما رسید و با کتاب خدا موافق بود، از من است و آن چه با کتاب خدا مخالف بود، کلام من نیست.

همین ملاک می‌تواند معیار شناسایی و اصلاح تصحیفات موجود در متن روایات قرار گیرد.

توضیح، آن که گاهی تغییری اندک در لفظ موجب تغییر و دگرگونی معنا می‌شود و

1.. همان، ص۹۵.

2.. الكافی، ج‏۱، ص۶۹.

3.. همان، ج‏۱، ص۶۹.

صفحه از 109