بازشناسی شخصیت رجالی «حنش بن معتمر» - صفحه 112

امامت است _ بررسی شخصیت این فرد اهمیت می‌یابد. مجهول بودن فردی که بیشتر روایات وی در اثبات برتری حضرت علی علیه السلام بر دیگر خلفا است، در جایی که می‌توان به اطلاعاتی درخور در باره وی دست یافت، امری شایسته نیست. جدای از روشن نبودن وضعیت رجالی حنش، حتی نام وی نیز در برخی از منابع اصلی رجال شیعه ذکر نشده و یا اگر ذکر شده، ثبت دقیقی از آن صورت نگرفته و به گونه‌های مختلفی ضبط شده است. بررسی اتحاد یا عدم اتحاد عناوین مختلف و اتخاذ روشی مناسب در تمیز عنوان مشترک حنش از دیگر مسائل مورد توجه است. از این رو، بازشناسی هویت راوی را نیز می‌توان از دیگر محورهای اصلی این مقاله ذکر کرد.

1. بررسی وضعیت راوی در منابع رجالی

نام حنش بن معتمر هم در منابع شیعه و هم منابع اهل سنت آمده و روایات وی نیز در منابع روایی فریقین ذکر شده است. از این رو، وی راوی مشترکی است که مورد توجه شیعه و اهل سنت قرار گرفته است.

1 - 1. منابع رجالی شیعه

در بین منابع رجالی متقدم شیعه، نام حنش فقط در رجال الطوسی، در شمار راویان روایات حضرت علی علیه السلام ذکر شده است۱ و اطلاعات دیگری از این راوی در دست نیست. رجالیان متأخر نیز با استناد به نقل شیخ، فقط به ذکر نام وی پرداخته‌اند. تفرشی به نقل از رجال الطوسی، نام حنش را «حنش بن المعبره» و از اصحاب حضرت علی علیه السلام ذکر کرده است.۲ از آن جا که راوی دیگری به نام حنش در منابع روایی شیعه و رجال شیخ در زمره اصحاب حضرت علی علیه السلام شناخته شده نیست، مراد وی از این فرد، همان معتمر است. نمازی شاهرودی نیز نام حنش را به اشکال مختلف حبش، حنش، حش و حبیش بن المغیرة (المعتمر) آورده۳ و در آخر، این فرد را همان حنش بن معتمر دانسته است.۴ خویی نیز نام وی را با عناوین حبش (حبیش)، (حنش) بن المغیرة (المعتمر) نقل کرده۵ و بیان

1.. رجال الطوسی، ص۶۲ .

2.. نقد الرجال، ج۲، ص۱۷۵.

3.. مستدركات علم رجال الحدیث، ج۲، ص۲۹۲.

4.. همان، ج۳، ص۲۹۳.

5.. معجم رجال الحدیث، ج۵، ص۱۹۳.

صفحه از 130