بازشناسی شخصیت رجالی «حنش بن معتمر» - صفحه 113

می دارد که میرزای استرآبادی، نام وی را حنش بن معتمر ثبت کرده است.۱

2 - 1. منابع رجالی اهل سنت

شخصیت حنش بن معتمر، در منابع رجالی اهل سنت با افراد دیگری _ که با نام حنش بوده‌اند _ پیوند خورده و در مواردی اشاره به اتحاد نام وی با دیگر حنش‌ها شده است. بررسی صحت این اتحاد و تمییز مشترکات موجود در سند‌ها، نیازمند تفکیک اطلاعات هر یک از این حنش‌ها و شناسایی اتحاد نام‌ها و تمییز مشترکات موجود در طرق است که در ادامه به بررسی آن می‌پردازیم.

در میان منابع اهل سنت، راویان متعددی با نام «حنش» وجود دارند که عبارت‌اند از: حنش بن عبد الله، حنش کنانی، حنش بن ربیعه، حنش بن علی، حنش بن حارث و حنش بن معتمر.

1 - 2 - 1. حنش بن عبد الله صنعانی

نام کامل وی حنش بن عبد الله بن عمرو بن حنظلة بن نهد بن قنان بن ثعلبة بن عبد الله بن ثامر أبو رشدین سبایی صنعانی است. در باره خاستگاه وی دیدگاه‌های مختلفی بیان شده است. عجلی، زادگاه وی را منطقه مصر می‌داند.۲ ابن عساکر وی را فردی از روستای صنعای دمشق معرفی می‌کند.۳ هم‌چنین، در منابع مربوط به اندلس، وی فردی از صنعای شام معرفی شده که وارد مصر شده است.۴ ابن فرضی، بر اساس نقل قاسم بن أصبغ، حنش بن عبد الله صنعانی را فردی از منطقه صنعای شام می داند که به همراه علی بن رباح، ابو عبد الرحمن حبلی و موسی بن نصیر جزء تابعانی بودند که وارد اندلس شده‌اند.۵ در بین معاصرین شیعه نیز جعفر سبحانی، او را از تابعین یمنی می‌داند.۶ منابع تاریخی و حدیثی اهل سنت، به جز عجلی، بر شهر صنعای شام متفق‌اند و فقط عجلی وی را فردی مصری می‌داند. دلیل مصری دانستن وی شاید در این باشد که وی در دهه پایانی قرن اول در منطقه مصر بوده و به همراه گروهی از تابعان در فتح اندلس شرکت کرده است. از این رو، می‌توان بر

1.. همان، ج۷، ص۳۲۱.

2.. تاریخ الثقات، ج۱، ص۳۲۶.

3.. تاریخ مدینة دمشق، ج۱۵، ص۳۰۷.

4.نفح الطیب فی غصن الاندلس الرطیب، ج۱، ص۲۶۰.

5.. تاریخ علماء الاندلس، ج۱، ص۱۴۸.

6.. موسوعة طبقات الفقهاء، ج۲، ص۴۴.

صفحه از 130